Skip to content

Izložba Renate Ladović Meštrović

U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 5. svibnja u 19 sati izložba Renate Ladović Meštrović pod nazivom “Kućni dnevnik 2x”. Izložba je otvorena do 27. svibnja 2025., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan. 


RENATA LADOVIĆ MEŠTROVIĆ

Kućni dnevnik 2x – 5. 5. – 27. 5. 2025. 

Introspekcija, identitet i paradoksi svakodnevice

Dom je pojam koji, zbog svoje višeznačnosti, budi brojne asocijacije. U kontekstu svoje fizičke pojavnosti dom označava opipljiv prostor poput kuće ili stana u kojem boravimo tijekom života. Uključimo li pak njegovu emocionalnu i društvenu dimenziju, dom postaje mjesto ispunjeno osjećajem sigurnosti i pripadnosti. O dualnosti istaknutog pojma pisao je Martin Heidegger – jedan od najutjecajnijih, ali i najkontroverznijih njemačkih filozofa 20. stoljeća. Istražujući pitanja o ljudskoj egzistenciji, Heidegger razlikuje dom kao arhitektonski objekt bez ontološke komponente te pravi dom s upisanim simboličkim značenjem, a koji je puno više od fizičkog prostora. Pravi dom mjesto je gdje se pojedinac može suočiti sa svojom egzistencijom; gdje može biti autentičan te pronaći svoj pravi identitet. Međutim, percepcija doma kao sigurnog mjesta dovedena je u pitanje tijekom pandemijskog razdoblja 2020. godine, kada je granica privatnog i poslovnog prostora postala nejasna. Dok je nekima predstavljao sigurno utočište, mnogima je dom postao mjesto traume zbog izloženosti različitim oblicima nasilja unutar svoja četiri zida. Ograničeno kretanje pojačalo je osjećaj izoliranosti i usamljenosti te dodatno narušilo mentalno zdravlje različitih društvenih skupina.

Premda nisu izravno vezane za pandemijski kontekst, fotografije predstavljene na izložbi Kućni dnevnik 2x vode nas na introspektivno putovanje Renate Ladović Meštrović koja kompleksnost značenja doma istražuje na primjeru vlastite svakodnevice. Letimičnim pogledom na fotografske sekvence uočit ćemo naizgled obične prizore – oprane kuhinjske krpe na štriku, prljavo rublje na podu kupaonice ili dasku za rezanje s ostacima hrane. Međutim, fragmenti svakodnevice u međusobnom odnosu tvore vizualni narativ koji propituje koncept doma – ne samo kao sigurnog utočišta već i kao mjesta ispunjenog tjeskobom. Umjetnica nas nizom neposrednih snimaka suptilno uvlači u intimu svojeg doma, u kojem se njezine višestruke uloge kao žene, majke i umjetnice, izmjenjuju na dnevnoj bazi. Promatrajući fotografije, razmišljam o načinu na koji i dalje društvene norme oblikuju ulogu žene u domaćinstvu. Kako tuđa očekivanja oblikuju identitet žene? Može li dom istovremeno biti mjesto slobode, ali i zatvor iz kojeg ne možemo pobjeći?

Izložba Kućni dnevnik 2x tematizira subjektivni doživljaj vlastitog doma kao mjesta sigurnosti. Fotografije snimljene tijekom dužeg razdoblja nisu samo dnevnički zapis svakodnevnih zbivanja, već i meditativni alat za istraživanje vlastitog identiteta u neprestanoj mijeni. Kuća, kao temeljni motiv izložbe, istovremeno simbolizira zaštitu od vanjskog svijeta, ali isto tako i mjesto ograničenja, u kojem je umjetnica, metaforički gledano, lišena slobode. Prepuštena intuitivnom činu dokumentiranja vlastite stvarnosti, Renata Ladović Meštrović stvara prizore u kojima se isprepliću paradoksalne situacije, emocionalni slojevi i filozofska promišljanja o ulozi i značenju doma. Snimljene fotografije, tek s vremenskim odmakom, dobivaju smisao i tvore mrežu sjećanja, odnosno vizualni podsjetnik na izazovne trenutke u prošlosti.

Unatoč nebrojenim raspravama o ženskoj fotografiji, i dalje nismo u potpunosti sigurni kako definirati “ženski pogled”. Kako tumači Patricia Holland u eseju “Sweet it is to scan …”: personal photographs and popular photography, fotografija je izumom Kodakove Brownie kamere postala pristupačan i rasprostranjen medij, a upravo su žene bile ciljana skupina promotivne kampanje koja je isticala jednostavnost korištenja istaknutog modela fotoaparata. Tako su žene stekle veću autonomiju u dokumentiranju svakodnevice i oblikovanju društvenih narativa, što je rezultiralo razvojem tzv. ženske fotografije. Fotografije Renate Ladović Meštrović nije moguće interpretirati izvan okvira feminističke kritike jer nam upravo takva perspektiva nudi alate za razumijevanje specifičnosti “ženskog pogleda”. Istražujući vlastitu ulogu unutar obitelji i kućanstva, umjetnica vrlo iskreno progovara o temi važnoj unutar šireg društveno-političkog konteksta. Kućni dnevnik 2x introspektivni je dnevnik koji nas poziva na promišljanje vlastite percepcije doma kao mjesta koje oblikuje naš identitet. Dok je pod istim krovom moguće pronaći i slobodu i okove, fotografija nam omogućava da, u toj igri svjetla i tame, pogled usmjerimo na svakodnevne trenutke od kojih je život satkan.

Tena Starčević

Renata Ladović Meštović rođena je u Zagrebu 22. lipnja 1971. godine. Diplomirala je grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996. godine u klasi prof. Frane Para. Od 1997. do 2002. godine radila je kao profesorica stručnih predmeta u Obrtničkoj i industrijskoj graditeljskoj školi u Zagrebu. U tvrtkama Hermes-inter (2003.-2009.), Hermes nautika (2009.-2011.) te Bura brodovi (2011.-2019.) bila je zaposlena kao grafički i industrijski dizajner. Poslijediplomski specijalistički studij grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu završava 2015. godine, uže područje duboki tisak (mentor prof. Frane Paro). Godine 2020. objavila je priručnik „AKVATINTA Povijest i tehnike“ u izdanju Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izlaže od 1991. godine na više skupnih i samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Dobitnica je nekoliko nagrada. Živi i radi u Zagrebu. Članica je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros