Izložba Renate Chalupa Prvan i Ljerke Žingerlin u Galeriji Kontrast

U Galeriji Kontrast, Dubrava 51 a, otvara se 13. svibnja u 19 sati izložba slika Renate Chalupa Prvan i Ljerke Žingerlin pod nazivom “San i java”. Izložba je otvorena do 29. svibnja 2024., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan. 


RENATA CHALUPA PRVAN I LJERKA ŽINGERLIN

San i java – 13. 5. – 29. 5. 2024. 


Renata Chalupa Prvan, Diptih s crvenim, 2024., akril/platno, 90×240 cm

RENATA CHALUPA PRVAN I LJERKA ŽINGERLIN

Proviriti iz kristalno bistrog svijetlo plavog neba kao iza zavjese na nekoj kazališnoj pozornici, kakav je to privilegij. I potom slikati taj čudesni, neizmjerljivi, fluidni zračni prostor. Samo bijeli trag aviona, ta bijela crta u plavom beskraju čini taj prizor nekako bliskim i iskustvima dostupnim.

Plavetnilo posvuda. Zagledati se u more, udaljene planine i nebo i evo slikarske inspiracije za tri nijanse plave. Kakva je to smirujuća ljepota. Nije slučajno da upravo plavoj boji pripisujemo komunikativnost. Plava boja priziva tugu za izgubljenim radostima, proživljenim vremenom i nedostižnim ljubavima; ona je put k višim idealima. Na svaki način to je boja plemenita, duboka i prepuna snažnih osjećaja, istodobno okrepljujuća. Ali jednako kao što vedro nebo inspirira Renatu Chalupa Prvan, tako to čini i mjesečina. Pod mjesečinom u noći postajemo malene neznatne silhuete. Bivamo insekti u zavodljivoj ljepoti tame. Minimalizam je definitivno pristup koji je Renata Chalupa Prvan usvojila i provodi ga i u ovom ciklusu slika. Poneki uski trag morske pjene u tamnoj kolorističkoj gami zanosi nas tako da nam se čini da vidimo stvarnost. Ali ne moramo se truditi vidjeti stvari kakve jesu ili mogu biti, prepoznavati ugođaje. Sve ove slike možemo gledati i kao radove u kojima slikarstvo vlada nad našim asocijacijama. Možemo samo uživati u bojama kao što se uživa u glazbi i pokretu, na koje se umjetnica često oslanja. Prepustiti se iluzijama svjetla i tame, slikarskim kompozicijama Renate Chalupa Prvan. Pritom ćemo zasigurno izmiješati osobna iskustva s ovim irealnim, apstraktnim i duhovnim. U tom spoju duhovnog i materijalnog leži tajna umjetnosti.

Za razliku od Renate Chalupa Prvan, Ljerka Žingerlin ne bavi se slobodnim prostorima, ili pogledima u nedokučivo. Njezini su motivi apstraktne nakupine fragmenata koje kao da na kupu drži neka magnetna nevidljiva sila. Slika li to ona otoke ili su to simboli životne jezgre? Sastavljene finim grafizmom, moguće su to neke hrapave kore ili naborane kože. Svi su ti gradbeni dijelovi složeni finim linijama i neobičnim bojama. Promjenjivog oblika istog centralnog položaja te su kristalizirane kompozicije poput nizova neke autoričine likovne abecede. Od jarkih do nježnih boja stabilizirani grafičkim strukturama, ti su fragmenti čvrsti i nerazmrsivi. Poput planeta plutaju svojim papirnatim podlogama, i ne izlaze iz fokusa našeg znatiželjnog oka. Prihvaćamo ih kao apstrakcije fragmenata u kojima se pojavi po koji niz čempresa ili cvjetova. Time nas umjetnica navodi da u grafičkim bravurama smirimo svoj pogled na nečem poznatom i tako potakne naša razmišljanja. Naslikana zbijena i neraskidiva slikaričina iskustva postaju metafore nečeg i nama bliskog, erotskog, ispovjednog, zbijenih sjećanja i pulsiranja života.

Polazeći od sasvim drugih likovnih elemenata u nasuprotnim načinima rada, u slikarskim namazima s jedne strane i grafičkim strukturama s druge strane, obje umjetnice imaju ipak toliko toga zajedničkog. To je posredni doživljaj svijeta, kao uzbudljivog istodobno tajanstvenog mjesta, u kojem tragamo za smislom. Naslikani u simbolima njihovi su umjetnički doživljaji puni vječnih pitanja čiji odgovori nam svima neprestano uzmiču.

Branka Hlevnjak

 

RENATA CHALUPA PRVAN


Renata Chalupa Prvan, Bijelo plavo, 2024., akril/platno, 50×60 cm

Renata Chalupa Prvan rođena je 1943. godine u Zagrebu. Maturirala je na Klasičnoj gimnaziji, apsolvirala na Višoj filmskoj školi te diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Ive Šebalja 1967. godine. Bila je suradnica Majstorske radionice Krste Hegedušića. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi. Godine 1972. dobitnica je Nagrade za objekt na 5. Salonu mladih, 1973. Nagrade za Projekt uređenja grada Zagreba za Novu godinu, a 1975. Otkupne nagrada na 2. Biennalu suvremene grafike u Splitu. Sudjelovala je na mnogim likovnim kolonijama, kao i u humanitarnim akcijama. Bavi se slikarstvom, grafikom, multimedijalnim istraživanjima, pjesništvom i ilustracijom. O njezinom su radu pisali Željko Sabol, Ida Biard, Zdravko Poznić, Josip Škunca, Dubravko Horvatić, Milan Bešlić, Stanko Špoljarić, Tonko Marojević, Barbara Vujanović, Jadranka Damjanov, Željka Čorak i Branka Hlevnjak. Živi i radi u Zagrebu.


Renata Chalupa Prvan, Put, 2023., akril/platno, 119×80 cm

Popis izloženih radova:
1. Crveno plavetnilo, 2017.-2021., akril/platno, 40×50 cm
2. Modrina crvenog (diptih), 2019. akril/platno, 110×120 cm
3. Triptih, 2020., akril/platno, 100×210 cm
4. Odlazak, 2023., akril/platno, 119×80 cm
5. Put, 2023., akril/platno, 119×80 cm
6. Bijelo plavo, 2024., akril/platno, 50×60 cm
7. Diptih s crvenim, 2024., akril/platno, 90×240 cm
8. Plavetnilo sivog (diptih), 2024., akril/platno, 80×200 cm
9. Plavo bijelo, 2024., akril/platno, 50×70 cm
10. Triptih, 2024, akril/platno, 40x50x227 cm


Renata Chalupa Prvan, Odlazak, 2023., akril/platno, 119×80 cm

 

LJERKA ŽINGERLIN


Ljerka Žingerlin, Ikarov let, 2020., ulje/platno, 100×80 cm

Ljerka Žingerlin rođena je u Zagrebu 1943. godine. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1967., u klasi prof. Ive Šebalja. Bavi se slikarstvom, crtačkim tehnikama, ilustracijom knjiga kao i grafičkim oblikovanjem. Bila je član ateliera Bre-zovica i Labinskih ateliera. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. O njezinom radu su pisali Josip Škunca, Elena Cvetkova, Stanko Špoljarić, Veselko Tenžera, Višnja Slavica Gabout i Branka Hlevnjak. Živi i radi u Zagrebu.


Ljerka Žingerlin, San ljetne noći, 2024., ulje, 60×50 cm

Popis izloženih radova:
1. Proljeće, 2019., ulje/platno, 50×100 cm
2. Ikarov let, 2020., ulje/platno, 100×80 cm
3. Čempresi, 2021., ulje/platno, 100×80 cm
4. Naplavine, 2021., ulje/platno, 100×80 cm
5. Leteći oblaci, 2022., ulje/platno, 100×80 cm
6. Noina arka, 2022., pastel/papir, 68×48 cm
7. Polje, 2022., ulje/platno, 100×80 cm
8. Ružičasti otok, 2022., ulje/platno, 80×100 cm
9. Sraz, 2022., ulje/platno, 80×100 cm
10. Suton, 2022., ulje/platno, 100×80 cm
11. Vrtlog, 2022., ulje/platno, 100×80 cm
12. Bez naslova, 2024., ulje/platno, 90×80 cm
13. Ptice, 2024., pastel/papir, 46×65 cm
14. Maslina, 2024., ulje/platno, 90×80 cm
15. Naplavina, 2024., ulje/platno, 80×90 cm
16. San ljetne noći, 2024., ulje/platno, 60×50 cm
17. Feniks, 2024., ulje/platno, 80×100 cm
18. Vrt, 2024., ulje/platno, 40×40 cm


Ljerka Žingerlin, Vrt, 2024., ulje/platno, 40×40 cm

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros

Skip to content