Izložba Vilima Parića u Galeriji Vladimir Filakovac
U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 18. rujna u 19 sati izložba akademskog slikara Vilima Parića pod nazivom “Let”. Izložba je otvorena do 10. listopada 2023., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan.
VILIM PARIĆ
Let – 18. 9. – 10. 10 2023.
Sigurno mjesto
Uz ciklus slika „Let“ Vilima Parića
U hrvatskom kulturnom prostoru postoje netrpeljivosti koje su proizveli naizgled benigni animoziteti, a koji su se pak s vremenom okoštali i ukorijenili kao stereotipi, osnaženi duhovitim televizijskim likovima i osrednjim političarima. Tako je animirani magarac uvijek Dalmatinac, pijanac je Zagorec, a spretni lik je redovito Hercegovac. Nakon Domovinskog rata, novouspostavljena granica je dodatno osnažila prostor „vlastitog“ i „drugog“ pa prema tom povijesnom i ekstenzivnom hrvatskom kulturnom prostoru ne osjećamo dovoljno svojine. Ipak, umjetnost u Bosni i Hercegovini, tijekom posljednjih se pedesetak godina razvijala paralelno s umjetnošću u neposrednom okruženju, ali osobito s hrvatskom umjetnošću koja je svoj razvoj baštinila od srži moderne i avangarde. Taj bliski pogled bosanskohercegovačkih umjetnika koji su s očima punima čežnje gledali prema Zagrebu kao na starijeg brata ili kao prema kakvom Jeruzalemu, tražeći opravdanje za svoje postojanje, rezultirao je tihom tangencionalnošću koju hrvatska kulturna javnost jednostavno nije prepoznala. Valorizaciji pojedinih vrijednih opusa hrvatskih umjetnika koji žive u Bosni i Hercegovini, doprinosi i kontinuirana suradnja s Galerijom Vladimir Filakovac, čime se bosanskohercegovački Hrvati prirodno i u kontinuitetu upliću u tkanje cjelokupne hrvatske umjetnosti.
Za Vilima Parića može se reći da je koloristički slikar jedne boje. Njegove „plave slike“, ponegdje upotpunjene krajnjim točkama, bijelom i crnom, pokazuju neizmjernu raskoš valera koji, stojeći jedni uz druge, svjedoče potpunost teme, cjelovitost slike. Plava na njegovim slikama preuzima ulogu zelenog raslinja, žutog sunca, crvenih cvjetova, sivih ptica i vukova pa se u našoj svijesti imaginiraju prizori obojani u čitav spektar, kao što možemo zamisliti sve boje dok gledamo crno-bijelu fotografiju. Ta plava nije samo plava, ona je podražaj za vizualni pluralizam naše podsvijesti, iz koje slike izlaze da bi bile konkretan dio naše svijesti.
Pojam „koloristički“ koristimo da bismo definirali nereferentnost boje, odnosno govorimo o autonomiji slike u njenom formalnom i tonskom smislu. Tek u nekim naznakama, slika svoj tematski spektar oslanja na figuraciju, na realan svijet, ponajviše u formi ptica i maslinovih grančica (te vukova na slikama iz prethodnih ciklusa). Uglavnom je riječ o apstraktnim plohama koje, stvarajući dubinu brojnim tonovima jedne boje, evociraju materijalni prostor, nebo i zemlju, planine i oblake, kišu i raslinje. Slojevitosti lazura i podslikanim particijama, kontrastirani su rudimentarni crteži ptica, zapravo obrisi pojednostavljenog oblika koji ne govori o ptici kao protagonistu slike, nego o značenju „leta“ kojega ona nosi. Crteži ptica slikani su jednakim tonovima kao ostatak prizora pa autor time postiže diferencijaciju oblika, ali organičku povezanost motiva kao nositelja radnje i okolnog prostora.
Eteričnost plavetnila pobuđuje i emocionalnu reakciju promatrača, izaziva smirenost i budi osjećaj lakoće. Nijedno tijelo na slici ne dodiruje zemlju, svako lebdi ili leti pa se i nama čini da bismo mogli uroniti u taj astralni fluid koji bi nas oslobodio tereta materijalnosti i nosio u smiraj. Sam autor ističe kako se u ovom ciklusu bavi idejom kontinuiranog „kretanja, putovanja, djelovanja, hoda kroz život“, odnosno ontološkim pitanjima koja su nedvojbeno vezana i uz kršćansko naslijeđe. Otuda simbolika ptice i masline, ali i plave boje koja simbolizira duhovnost.
Nazivi slika također upućuju na ovakav zaključak. Slike „Kolebanje“ i „Na ispravnom putu“ prizivaju kršćansko učenje, a slike „Gnijezdo“, „Nisi sam“, „Otišli smo daleko, vratimo se“, „Sigurno mjesto“, „Utočište“ itd. svjedoče o umjetnikovom obiteljsko-centričnom poimanju svijeta u kojemu je osjećaj ukorijenjenosti u prostor i pripadnost na samom vrhu životnih vrijednosti.
Ciklus slika „Let“ slojevita je i harmonična vizija duhovnog svijeta u kojemu ptice simboliziraju duše koje su za let stvorene, da parafraziramo Ujevića. Usto što je promišljeno i likovno izvanredno izvedeno, slikarstvo Vilima Parića afirmira emocionalnost, duhovnost i čovjekovu krhkost, čime se, vjerojatno ne htijući, suprotstavlja suvremenim relativizacijama, ekstremizmu i kvaziintelektualizmu ovovremenog stvaralaštva.
Marin Ivanović
Popis izloženih djela:
1. GNIJEZDO, akrilik na platnu, 180×180 cm, 2023.
2. POTRAGA, akrilik na platnu, 180×180 cm, 2023.
3. IZBOR, akrilik na platnu, 180×180 cm, 2023.
4. UTOČIŠTE, akrilik na platnu, 180×180 cm, 2023.
5. BLAGO, akrilik na platnu, 180×180 cm, 2023.
6. TEŽI PUT, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
7. IZAZOV, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
8. PRONALAZAK, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
9. VRATI SE, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
10. SUSRET, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
11. POTRAGA, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
12. UZALUDAN PUT, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
13. NAŠE, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
14. IMA DOVOLJNO ZA SVE, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
15. IZBOR, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
16. PRED POLAZAK, akrilik na platnu, 100×100 cm, 2023.
17. OTIŠLI SMO DALEKO, VRATIMO SE, akrilik na platnu, 50×70 cm, 2021.
18. SAM, akrilik na ploči, 25×35 cm, 2022.
19. PAD, akrilik na ploči, 25×35 cm, 2022.
20. TUĐE NEBO, akrilik na ploči, 25×35 cm, 2022.
21. POTJERA ,akrilik na ploči, 25×35 cm, 2022.
22. GDJE SAM?, akrilik na ploči, 32×32 cm, 2022.
23. NEVRIJEME, akrilik na platnu, 40×50 cm, 2023.
24. SIGURNO MJESTO, akrilik na platnu, 40×50 cm, 2023.
25. NA ISPRAVNOM PUTU, akrilik na ploči, 50×34 cm, 2022.
26. OPREZ , akrilik na ploči, 39×43 cm, 2022.
27. DALEKI PUT, akrilik na ploči, 35×43 cm, 2022.
28. NISI SAM, akrilik na plOČI, 24×44 cm, 2022.
29. POĐI ZA NAMA, akrilik na ploči, 25×39 cm, 2022.
30. OVIM PUTEM, akrilik na ploči, 30×35 cm, 2022.
31. SUSRET, akrilik na ploči, 29×35 cm, 2022.
32. PUTEM VISINA, akrilik na ploči, 35×29 cm,2022.
33. STRMINA, akrilik na ploči, 34×25 cm, 2022.
34. JAK VJETAR, akrilik na ploči, 36×25 cm, 2022.
35. KOLEBANJE, akrilik na ploči, 36×26 cm, 2022.
Vilim Parić rođen je 1987. godine u Travniku. Srednju školu završio je u Čitluku 2006. godine, a 2011. magistrirao je na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Mostaru, u Širokom Brijegu, u klasi profesora Ante Kajinića. Do sada je imao petnaest samostalnih izložbi i sudjelovao je na oko šezdeset skupnih. Član je ULUBIH-a i DHLU-a u FBiH. Sudionik je brojnih likovnih kolonija i simpozija. Autor je likovnih rješenja za šesnaest poštanskih maraka Hrvatske pošte Mostar te je dobitnik stručne nagrade za slikarstvo Federalnog ministarstva obrazovanja i znanosti 2010. godine. Dobitnik je prve nagrade na natječajnoj izložbi „Različitost i uključenost“, u organizaciji Franjevačkog muzeja i galerije Široki Brijeg 2020. godine.
fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros