Izložba Jessice Gobert u Galeriji Kontrast
U Galeriji Kontrast, Dubrava 51 a, otvara se 13. ožujka u 18 sati izložba ilustracija Jessice Gobert pod nazivom “Hidden”. Izložba se može razgledati do 13. travnja 2023., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan.
JESSICA GOBERT
Hidden – 13. 3. – 13. 4. 2023.
SKRIVENO
Sinoć je sanjala da je opet išla u Manderley. Poznati jezivi uvod u gotički roman Rebecca zadaje savršeno prigodan ton izložbi radova Jessice Gobert, umjetnice koja redovito i s velikim užitkom posjećuje fantazmagorična mjesta. Pronalazi ih u romanima Daphne du Maurier, psihološkim trilerima Alfreda Hitchcocka (Rebecca, Uže, Marnie, Mahnitost), noir filmu, hororima. Dok radi na minucioznim crtežima okružena sobnim biljkama, povremeno umačući pero u antiknu kristalnu mastionicu, zvučna je kulisa mistični glas Vincenta Pricea, posuđen brojnim legendarnim filmskim zlikovcima. No Jessica ne pušta njegove filmove u pozadini, već fokusirano sluša opskurne britanske radio drame, poput onih iz serije Appointment with Fear, izvorno emitirane na BBC-u tijekom 40-ih i 50-ih godina prošlog stoljeća. Upravo tom, postratnom vremenu pripada i niz obiteljskih fotografija snimljenih u selu Séreilhac u jugozapadnoj Francuskoj, koje je kao dokumente ključnih životnih trenutaka Jessicinom ocu davno poslao njezin osebujni djed. Iako će tonton André i ostali tamošnji rođaci za nju ponajprije ostati apstrakcije, fotografije s prizorima vjenčanja, djece, kuće ili jednostavne obiteljske portrete posvećeno proučava i te situacije rekonstruira u tušu. Pišući o fotografijama krajolika u Svijetloj komori, Barthes konstatira da one za njega moraju biti “nastanjive, a ne posjetive”, a ta je želja “utvarna, proizlazi iz neke vrste vidovitosti koja kao da me nosi naprijed, prema utopijskom vremenu, ili me vraća u neko moje nepoznato prethodno (…) sve se zbiva kao da sam siguran da sam već tamo bio ili da tamo moram ići.”¹ Bilo da je riječ o malim obiteljskim povijestima iz nekadašnje pokrajine Limousin, bilo scenama iz pariškog Muzeja Jacquemart-André, tjeskobnim filmskim kadrovima ili fragmentima povijesne arhitekture (sjenovitom trijemu ili stepeništu) New Orleansa, Chartresa, Omišlja, Jessica traži prizore koje će nastaniti i stvara intrigantan arhiv mjesta koja potiču specifičan vid nostalgije za onim što nikad nije iskusila, ali osjeća kao svoje. Njezini crno-bijeli tuševi nipošto nisu doslovni niti sentimentalni sjetni prijepisi odnosa i slika koje koristi kao ishodišta. Preinakama katkad suptilnim (stilizirani, postroženi izrazi lica, mrlje u sjenama, degasovsko rezanje kadra), katkad eksplicitnijim (dramatična perspektiva, razmještaj i uslojavanje likova i ostalih elemenata kompozicije u nekoliko planova, na način da mise-en- scène postaje nositelj značenja) uvijek u prizore ugrađuje specifičnu atmosferu, kvalitetu trenutka zatišja pred oluju — slutnju koja tek naznačuje sablast nadvijenu nad nijemim protagonistima. Koje se sablasti kriju u sjenama, u negativnom prostoru naizgled jednostavnih scena? Patrijarhat, siromaštvo, kaos i kompleksnosti suvremenog svijeta.
Anja Cerar
¹ Roland Barthes: Svijetla komora — bilješka o fotografiji, Zagreb: Izdanja Antibarbarus, 2003., str. 50-52.
Popis izloženih radova:
1. Vanja i Zora, 2019., tuš/papir, 29,7×21 cm
2. Foliage, 2020., tuš/papir, 29,7×42 cm
3. Portrait of a lady, 2020., tuš/papir, 27×21 cm
4. Velebit, 2020., tuš/papir, 42×29,7 cm
5. Bus Stop, 2021., tuš/papir, 29,7×42 cm
6. Krka 1, 2021., tuš/papir, 14,8×21 cm
7. Krka 2, 2021., tuš/papir, 14,8×21 cm
8. La Petite Venise, 2021., tuš/papir, 21×14,8 cm
9. Trpanj forest, 2021., tuš/papir, 42×29,7 cm
10. A new coat of paint, 2022., tuš/papir, 29,7×21 cm
11. Attracting shadows, 2022., tuš/papir, 29,7×42 cm
12. Claire et André, 2022., tuš/papir, 42×59,4 cm
13. Frenzy, 2022., tuš/papir, 59,4×42 cm
14. Gate, 2022., tuš/papir, 42×59,4 cm
15. Girl next door, 2022., tuš/papir, 42×29,7 cm
16. Hidden portrait, 2022., tuš/papir, 14,8×18 cm
17. Jewel, 2022., tuš/papir, 29,7×21 cm
18. Mali, 2022., tuš/papir, 29,7×21 cm
19. Number 38, 2022., tuš/papir, 21×29,7 cm
20. Oh, it’s you, 2022., tuš/papir, 42×29,7 cm
21. Porch, 2022., tuš/papir, 29,7×21 cm
22. Profile, 2022., tuš/papir, 21×29,7 cm
23. Reminiscence, 2022., tuš/papir, 59,4×42 cm
24. Spring afternoon, 2022., tuš/papir, 29,7×42 cm
25. Staring into the void, 2022., tuš/papir, 59,4×42 cm
26. Sunshine, 2022., tuš/papir, 21×29,7 cm
27. Under the pines, 2022., tuš/papir, 29,7×21 cm
28. Walk on the beach, 2021., tuš/papir, 42×29,7 cm
29. Where is the tea?, 2022., tuš/papir, 42×59,4 cm
30. A Very English Garden, 2022., tuš/papir, 42×29,7 cm
31. Dialog, 2023., tuš/papir, 42×29,7 cm
32. Grand Entrance, 2023., tuš/papir, 42×59,4 cm
33. Mirror, 2023., tuš/papir, 42×29,7 cm
34. Portraits, 2023., tuš/papir, 29,7×42 cm
35. Smoking room, 2023., tuš/papir, 42×29,7 cm
36. Staircase, 2023., tuš/papir, 59,4×42 cm
Jessica Gobert, francusko-engleska ilustratorica sa zagrebačkom adresom, rođena je 1995. godine u Versaillesu, u Francuskoj. Nakon srednjoškolskog programa za književnost i povijest umjetnosti, završila je studij „Slike i naracije“ na ESAL-u (Epinal, Francuska). Obrazovanje je nastavila na Cambridge School of Art u Cambridgeu, Velika Britanija, gdje je završila diplomski studij i stekla naziv MA lllustration and Book Arts. Nakon toga, zaljubivši se u grad, preselila se u Zagreb, u kojem i danas živi, inspirirana krajolicima i kulturom. Sudjelovala je na izložbama Nesvrstani, Art fair-u i Kolektartu u Laubi 2021. U 2023. godini će imati dvije samostalne izložbe u Botaničaru, te Galeriji Događanja. Također priprema ilustriranu knjigu sa zagrebačkim izdavačem „Vrata u podrum“. Jessica crta tušem te piše i crta stripove. Njezine ilustracije variraju od minucioznih pejzaža do slika kojima bilježi posebne trenutke. Nadahnuće za vizualni jezik i atmosferu također crpi iz noir filmova.
fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros