Izložba Vinka Šebreka u Galeriji Vladimir Filakovac
U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 5. prosinca u 19 sati mala retrospektiva fotografskih slika Vinka Šebreka pod nazivom “Tempus fugit”. Izložba je otvorena do 30. prosinca 2022., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan.
VINKO ŠEBREK
Tempus fugit / Mala retrospektiva – 5. 12. – 30. 12. 2022.
Vrijeme leti, a fotografije njegove djeliće fiksiraju u prostor
Kao što je Vinko Šebrek zahvalni sugovornik, tako je i njegov koncept izložbe sasvim sigurno olakšao pristup njegovim fotografijama, od kojih je ovo tek jedan mogući izbor, no sasvim sigurno razložan presjek jednog dugog kreativnog puta koji će u 2023. napuniti punih 65 godina. Na tom je putu autor sazrijevao, osluškujući znalce, čitajući, gledajući i promišljajući, kako sam kaže, prepuštajući se ponekad promjenama i eksperimentima, poput mnogih drugih fotografa. Međutim, njegov je istinski i ponajbolji izbor onih fotografija gdje je stajao zadivljen pred veličanstvenom prirodom, monumentalnom arhitekturom, slikovitim detaljima, ili je pun ljubavi fotografirao obitelj, rodbinu i prijatelje. Vinko Šebrek neskriveno spominje svoje suradnike koji su ga učili i pomagali mu u laboratoriju, kada je crno bijela fotografija tražila više od kadriranja i manipulacije svjetlom, jer bilo je tada potrebno i laboratorijsko znanje. Pozorno je osluškivao znalce koji su mu pomagali da prepozna značaj koncepta u fotografiji, da savlada opažanje i interpretaciju tuđih fotografskih radova, i naposljetku, da prihvati računalne alate za novu vrstu manipulacije bojama. No, ova potonja nije uvijek odviše sretna.
Vinko Šebrek u svojoj se vojno-avijatičarskoj službi bavio i novinskom fotografijom, za vojnu press službu, međutim, taj je rad na ovoj izložbi tek kratko naznačen. Zahvaljujući tom pozivu napravio je i izvrstan ciklus fotografija aviona i padobranaca (Homo volans, 1999.), a da ga je privlačilo nebo potvrđuje i ciklus fotografija Igra balona (2002.). Po tom se privilegiranom položaju motivom izdvaja od ostalih fotografa.
Kao fotograf amater, kako sam kaže, uvijek se vezivao uz fotoklubove, od srednje škole (Fotoklub Karlovac), zatim za Fotokinoklub Brežice (od 1971., gdje je deset godina bio predsjednik), te napokon, od 1995. za Fotoklub Zagreb, gdje je dvanaest godina također bio predsjednik, te je za svoje zasluge ovdje i nagrađen. Djelovanje u fotoklubovima značilo je opredijeliti se za fotografiju koja je tematski motivirana izložbama. Jedna od dugogodišnjih izložbi
Fotokluba Zagreb je natječajna izložba “Zagreb i Zagrepčani”, koja i ovdje također zauzima svoje mjesto te koja je, dakako, predstavljena s nekoliko radova. Uloviti neki osobiti trenutak u gradu koji je već toliko puta fotografiran, doista nije lako. Međutim, Vinko Šebrek kaže da gotovo uvijek uz sebe ima fotoaparat, tako da ga motiv koji mu se ukaže zanimljivim, a dogodio se slučajem, ne pobjegne. Na taj je način nastala fotografija kostimiranih mladih dama, koje čine dio turističke atrakcije grada. Fontana Manduševac na trgu, snimljena je iz sasvim osobnog i intimnog kuta, bez očekivano reprezentativnog karaktera tog ukrasa glavnog zagrebačkog trga, čime je izbjegnut stereotip. Gostiona u Tkalčićevoj, pred oronulim zidom, s bocom pive i dvije osobe, sasvim je intimnog i pomalo opskurnog karaktera. To je fotografija onog skrovitog neglamuroznog pogleda na grad i njegove stanovnike, dakle fotografska je uspješnica; bijeg od glamura i očekivanih fotografija koje bilježe živost konzumentskog grada. Suprotno tome, u ciklusu Urbane fotografije, kako ju je autor nazvao, naći ćemo fotografije s putovanja, među kojima je svakako najimpresivniji niz fotografija berlinskog Reichstaga iz 2010., u kojem se dokumentarna fotografija prometnula u sjajnu igru oblika i boja. U tom ćemo ciklusu (ali opet valja naglasiti da je svaki od spomenutih ciklusa predstavljen samo s po nekoliko fotografija, jer prostor galerije ne dopušta više) prepoznati i autorovu sklonost da zabilježi kolorističke arhitektonske fenomene.
Privlači ga, dakle, i koloristička slikovitost. Iza svega stoji svjetlo, ugođaj, kako tumači autor, svjetlo koje ga fascinira u svim stadijima; kao jutarnja zora, večernji suton, zenit dana ili ono probijeno kroz magle, kao što su primjerice konji u Lonjskom polju snimljeni u sumaglici. I inače, zaljubljenik je u konje, uz koje je, kaže, naučio o važnosti nijeme komunikacije (kao dio emocionalne inteligencije) primjenjive i na ljude, te je jedan tematski ciklus posvetio konjima.
Ta plemenita stvorenja fotografirana su u slobodnoj, ali i onoj paradnoj pozi, kada konji dobrovoljno (i ponosno) postaju dio organiziranih predstava (Konji u Hortobagy Parku, 2008.). Iako je Vinko Šebrek, kako kaže za sebe – fotograf “opće prakse”, bez posebne specijalizacije za određene teme, unutar ciklusa planina i mora pokazuje visoki stupanj emocionalne i estetske osjetljivosti i fotografske umješnosti, kojom prenosi na gledatelje vlastite zanose nad monumentalnim stijenama, planinama, pogledima i horizontima. To ne znači da u detalju (u suženom kadru) ne uhvati poneki izvrstan slikoviti moment udara vala (Olujno nevrijeme, 2005.) ili intrigantnu za oči, uvijek dopadljivu igru neznatnog i monumentalnog, u suodnosu kakav je autor prepoznao i zabilježio na fotografiji Morski dragulj iz 2014., ili Jesenja rapsodija, fotografija na kojoj paukova mreža čini onaj dodatni detalj, koji doduše odvlači pogled od ljepote pejzaža, ali zato fotografiji daje onaj famozni “punktum” koji je čini originalnom.
U nekoliko je ciklusa fotografija postavljena kao triptih (što fotografiju uvijek vezuje na strip ili film, višesekundno uhvaćeno vrijeme, jer sugerira pokret fotografa koji je vidljiv kroz promjenu kadra), i tu je autor osobito zanimljiv. Kolaž “Sinovi i unuci” snimljen u razdoblju 2015.-2018., triptisi Bijelo, Petrova gora, ili triptih Costa Marina iz 2009., pokazuju da fotografija detalja itekako dobiva u suodnosu sa svojom nasuprotnošću. Među fantastičnim (nadrealističkim) fotografijama, istaknula bih Mare nostrum iz 2014., gdje fotografija prerasta svoje granice i ulazi (ovdje pobjedonosno) u domenu čiste slikovnosti.
I da zaključim, ova mala retrospektiva polastoljetnog (i više) djelovanja Vinka Šebreka u fotografskom žanru, puna je zanimljivosti u motivu, ekspresiji, u estetici i osjećajnosti koju Vinko Šebrek prenosi svojoj publici, radujući se ako je potaknuo ljubav za ljepotu i radost pri konzumiranju. Jer, kako kaže autor, “Ja trgujem sa svojim fotografijama, ali ne za novce, već za dobre vibracije onih koji će rado gledati i osjećati moje fotografije.”.
Branka Hlevnjak
TEMPUS FUGIT
Ovu izložbu sam nazvao prema latinskom izrazu: “Tempus Fugit”, koji se prevodi izrekom “vrijeme bježi” ili “vrijeme leti”, odnosno, “vrijeme nepovratno leti”.
I zaista, vrijeme prolazi nepovratno! Svaki trenutak je dragocjen i jedinstven, nikad se neće ponoviti. Zato u svom životu i fotografskom stvaranju nastojim iskoristiti što više zanimljivih, korisnih i posebnih prigoda, događanja i trenutaka za fotografiranje, odnosno za stvaranje fotografija s različitom svrhom: dokaza, informacija, prezentacije, komunikacije, čuvanja uspomena, arhiviranja ili kreiranja umjetničkih djela. Kod potonjih nastojim ujedno zadovoljiti i određene likovne, estetske i emotivne zahtjeve, kako bi fotografijom pobudio kod promatrača određena osjećanja, misli, doživljaje i maštu. Izložba po svom karakteru i sadržaju spada u malu retrospektivu, koja se ne bavi cjelinom mog fotografskog opusa, već temama i sadržajima koji me u životu, fotografskom stvaralaštvu i djelovanju najviše zanimaju.
TEMATSKE CJELINE: Album priča (pripovijesti fotografija iz obiteljskih albuma i drugih izvora) / Zagreb i Zagrepčani / More mora / O konjima i ljudima / Usputni krajolici / Urbana fotografija (urbani pejzaž, arhitektura, ulična fotografija) /Oblici i boje / Novinska (Press) fotografija.
Dakle, riječ je o užem mozaiku fotografija raznih žanrova, stilova i pristupa, od mojih prvih fotografija iz 1958. godine, do danas. Gotovo sve fotografije su već bile negdje izložene, objavljene, prezentirane ili publicirane.
Vinko Šebrek
POPIS FOTOGRAFIJA PO TEMATSKIM CJELINAMA:
ALBUM PRIČA – fotografije iz obiteljskog albuma
PORTRET MAME DRAGICE (Vukoder, 1901. – Brežice, 1986.), Goršćaki, 1959.
PORTRET BRATA JANKA (Šebreki, 1925. – Tuškani, 1991.), Goršćaki, 1960.
PORTRET BRATA JOSIPA (Šebreki, 1941. – Karlovac, 2019.), Karlovac 1960.
MOJA SLAVKA, Medvedje Brdo, Logatec, 1966.
U BAKINOM NARUČJU (stara mama Frančiška, Praprotno Brdo, 1905. – Žibrše. 1982.), Medvedje brdo, 1971.
MOJA OBITELJ (supruga Slavka, sinovi Miroslav i Darko), Brežice, 1976.
PORTRET TATE ANDRIJE (Šebreki, 1893. – Goršćaki, 1978.), Goršćaki, 1978.
ŽEĐ i OKRIJEPA (sinovi Darko i Miroslav), Baško Polje, 1979.
BARBARA (unuka), Brežice, 2000.
SINOVI I UNUCI (sinovi Miroslav i Darko, unuci Miroslav i Vid), Brežice, 2014. -2018.
ZAGREB I ZAGREPČANI
MANDUŠEVAC (zdenac i fontana), Zagreb, 2000.
SUSRET U TKALČI, Zagreb, 2001.
PLETENE KOŠARE NA DOLCU, Zagreb, 2002.
ZAGONETNI ŠENOA, Zagreb, 2002.
DŽAMIJA – MJESTO ZA DRUŽENJE, Zagreb, 2003.
U PROLAZU, Prolaz – Lovački Rog, Zagreb, 2003.
ZAGREPČANKA GODINE I PRIZEMLJENO SUNCE, Zagreb, 2003.
ZAGREPČANKE U POVIJESNIM HALJINAMA. Zagreb, 2017.
MORE MORA
OLUJNO NEVRIJEME, Zaljev Vinjole, 2005.
VAL SE PJENI, otok Gran Canaria, Španjolska, 2009.
BONACA, plaža Uig, Lewis Škotska, 2014.
KAMEN MORE, Tarbet, Vanjski Hebridi, Škotska 2014.
MORSKI DRAGULJ, Zapadna plaža, Berneray, Škotska, 2014.
MORSKO OGLEDALO, Vanjski Hibridi, prolaz Minch, Škotska, 2014.
PREOBRAŽENJE, plaža Luskentyre, Harris, Škotska, 2014.
SUMRAK NAD MOREM, Rovinj, 2019.
ZAPISI U PIJESKU, plaža Luskentyre, Harris, Škotska, 2014.
O KONJIMA I LJUDIMA
ČUVARI ERGELE, Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
JAHAČI PUSTE, Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
JAHANJE U SUTON, Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
SVIJET KONJA, Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
TAJNA HIJERARHIJE, Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
TIŠINA JUTRA. Nacionalni park Hortobágy-Puszta, 2008.
BEZ UZDE, Stara planina, 2018.
NJEŽNOST I ODANOST, Stara planina, 2018.
KONJI, Park prirode Lonjsko polje, 2019.
U RANU ZORU, Park prirode Lonjsko polje, 2019.
USPUTNI KRAJOLICI
DELTA NERETVE, Komin, 2005.
JESENSKA RAPSODIJA, Vonarje, 2008.
TOPOLE I KORANA, Karlovac, 2008.
DRUGA STRANA MJESECA, Timanfaya, Lanzarote, Kanarski otoci, 2009.
MOUNT TEIDE, Tenerife, Kanarski otoci, 2009.
RANI MRAZ, Volčje, 2010.
ZIMSKA ŠAPUTANJA, Šmarjeta, 2010.
U SMIRAJ DANA, Malinska, Krk, 2014.
PROLJETNO JUTRO, Šmarješke Toplice, 2018.
ZIMA NA ODLASKU, Volčje, 2018.
URBANA FOTOGRAFIJA
BOJE LOŠINJA, Veli Lošinj, 2007.
URBANE VERTIKALE BREŽICE, 2007.
DŽAMIJA HASAN II, Casablanca, 2009.
BERLINSKI NOKTURNO, Berlin, Reichstag, 2010.
STAKLENA KUPOLA, Reichstag, Berlin, 2010.
SJEDIŠTE NJEMAČKOG PARLAMENTA, Reichstag, Berlin, 2010.
ŽIVOT U KRUGOVIMA, Berlin, 2010.
MI TURISTI, Sofija, 2017.
SELFIE, Sofija, 2017.
NA PIEDESTALU, Šibenik. 2018.
OBLICI I BOJE
IGRA BALONA, Festival balona, Ptuj, 1998.
BIJELO, Prostorna kiparska instalacija, kipara Petra Barišića, triptih, 2008.
COSTA MARINA, Kruzer kompanije Costa Cruises, triptih, 2009.
MARE NOSTRUM, Atlantski ocean, 2009.
PETROVA GORA, Monumentalni spomenik kipara Vojina Bakića, triptih, 2010.
HOMO VOLANS 1, Talijanska akrobatska grupa Frecce Tricolori, Zagreb, 2011.
HOMO VOLANS 2, Pod kupolom padobrana, Zagreb, 2011.
MORSKI AKVAREL, Plaža Uig, Lewis, Škotska, triptih, 2014.
NOVINSKA FOTOGRAFIJA
LETEĆE TVRĐAVE I JURIŠNICI, Borbeni helikopter MI-24 i borbeni avioni MiG-21, Pleso, diptih, 1995.
ZRAČNI TRANSPORT, Posada transportnog zrakoplova, Pleso, diptih,1995
ANĐELI SPASA, Helikopteri za gašenja požara, hitne medicinske letove i akcije traganja, Divulje, diptih, 1996.
PRIHVATI IZAZOV – VOJNI PILOTI, Promocija prvog naraštaja vojnih pilota, Zemunik, diptih, 1996.
SNAGA ZAJEDNIŠTVA U RATU, MIRU, MEĐUNARODNIM OPERACIJAMA I MISIJAMA,
Pripadnici postrojbi transportnih i višenamjenski helikoptera, Pleso, Lučko, Divulje, 1998.
VINKO ŠEBREK rođen je 1941. godine u Šebrekima kod Karlovca. Fotografijom se bavi od 1958. godine, najprije u srednjoj školi u Karlovcu i Foto klubu Karlovac, zatim u Fotokino klubu Brežice od 1971., te Fotoklubu Zagreb od 1995. godine. Deset godina bio je predsjednik Fotokino kluba Brežice te dvanaest godina predsjednik Fotokluba Zagreb. Priredio je 30 samostalnih izložbi fotografija u raznim mjestima u Hrvatskoj, Sloveniji, Italiji, Austriji, Mađarskoj, Njemačkoj, Rumunjskoj, Engleskoj, Indoneziji i Japanu. Sudjelovao je na više od 100 skupnih izložbi i na 90 žiriranih međunarodnih izložbi fotografije u zemlji i svijetu. Piše stručne osvrte, likovne kritike i članke o autorima i njihovom stvaralaštvu u katalozima izložbi i medijima. Nositelj je počasnih zvanja: AFIAP i ESFIAP. Dobitnik je većeg broja državnih i strukovnih nagrada i priznanja, te zvanja počasnog predsjednika Fotokluba Zagreb za izniman doprinos uspjehu i promociji kluba u Hrvatskoj i svijetu. Trenutno je predsjednik Nadzornog odbora Fotokluba Zagreb, podpredsjednik Zagrebačkog fotokino saveza i član Savjeta Fotogalerije Dubrava Narodnog sveučilišta Dubrava, Zagreb. Počasni je član više fotografskih udruga: Fotokluba Čakovec, Centra vizualnih umjetnosti »Batana« iz Rovinja i Fotokluba Osijek, Fotokluba Maribor i Društva fotografa »Svit« Celje, Fotografskog društva »Fotoskupina 75« iz Gorice (Italija) i Fotokluba; Nufărul; iz grada Oradea (Rumunjska).
fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros