Skip to content

Izložba “Women (RI)visible” u Galeriji Vladimir Filakovac

U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 17. svibnja u 20.00 sati međunarodna izložba grafika i ilustracija pod nazivom “Women (RI)visible”. Izložba je otvorena do 27. svibnja 2021. godine, radnim danom od 10.00 do 20.00 sati. Ulaz je slobodan. Otvorenje izložbe održat će se u skladu s propisanim epidemiološkim mjerama.


Women (RI)visible

Putujuća izložba EU projekta „Wom@rts“ – 17. 5. – 27. 5. 2021. 


Stéphanie Cadoretn, Moj muškarac (hobotnica), 8 minuta i 49 sekundi

Women (RI)visible

Povijest formiranja antologije društvenih spoznaja jest ona koja dalje formira društvene vrijednosti te čini ljudska djela jedinstvenima. Jedinstvenost žene, umjetnice, ujedno i medija umjetnosti, odrednice su nedovoljno istraženog teritorija nerijetko skrivene antologije koja se odnosi na ženu, a na nju valja upućivati, promovirati je i valorizirati.

U trogodišnjem razdoblju aktivnosti EU projekta „Wom@rts“-a (2017.- 2021.) pomno je zaokružen zbir vrijednosti kojima se projekt uključuje u poticaj neposrednog, kreativnog (raz)rješenja te propitivanja zastupljenosti žena u umjetnosti. Jer, kad sve zakaže, slika (bila to predodžba, interpretacija djela ili virutalna projekcija) otvara šifre novih komunikacijskih razina i svjedoči zornije od tisuću riječi i ustaljenih, pomalo „zastarjelih“ retorika.

Osim navedenoga, tijekom 2018. godine, u sklopu programskih aktivnosti vezanih za umjetničke rezidencije u Angoulemeu, Avilesu i Lomericku, EU projekt „Wom@rts“ odabranim je autoricama (od strane svakog od 10 partnera projekta) stvorio platformu za interpretaciju djela Simone de Beauvoir, „Drugi spol“. 2020. godine, projektom se obilježila 70. obljetnica prvog izdanja toga osebujnoga književnog remekdjela odvažne i smione autorice.

Breda Kolar Sluga, kustosica izložbe partnerske institucije projekta Umetnostne galerije Maribor, inaugurirala je prvo otvorenje u nizu izložbi te konceptom naziva inicirala da se partneri priključe dijalogu provokacije zastupajući temelje neispisane antologije. Za svaku novu izložbu osmišljava se sličan, ali opet drukčiji i prepoznatljiv naziv u ime introspekcije žene i njenog društveno-vremenskog portreta. Nakon Maribora („Women, (Be) Coming“), izložba je inaugurirana u Vilniusu („Women (In) Between“) te Santiagu de Composteli („Women (In)visible“), a trenutno se postav prikazuje u Rijeci. Dakle, naziv kao subverzija metaslogana nalazi svoju akustiku i ekstenziju izložbe u Rijeci „Women (RI) visible“.

Izložba 50 umjetničkih djela trideset dviju umjetnica, u Zagrebu se prikazuje u tri medijska segmenta te je prethodno odgovorila na nekoliko većih izazova koje kulturni događaji mogu doživjeti: inauguraciju izložbe u vrijeme pandemije; postav izložbe u netipičnom prostoru kojeg umjetnost, inicijalnom interakcijom, transformira u galeriju; postavljanje izložbe u kontekst Europske prijestolnice kulture koju je 2020. godine nosio grad Rijeka. U drugom dijelu, izložba se prezentira u sklopu galerije visokoobrazovne institucije Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci te sveučilišnog Kampusa. Objedinjena je svim trima medijima u klasičnom kulturnoinstitucijskom prostoru, čime se paradigme umjetničke prakse proširuju dodatnim istraživačkim pravcima.

Ima li umjetnost, poput žene, svoje mjesto u društvu, okrenutog izazovima opstanka i sveopćeg iscrpljujućeg konzumerizma? Pod krinkom „reprodukcije“ i „Reprodukcije“, taj opstanak nikako ne bi smio slabjeti tako da se žarišna nit problematike pozicioniranja žena zagubljuje.

Tijekom posljednje tri godine osobno svjedočim i sudjelujem u umjetničkom semgentu i stvaranju dviju grafičkih edicija, upoznajem umjetnice (autorice radova) te istovremeno vodim dijaloge u nekoliko organiziranih panel diskusija u sklopu putujuće izložbe. Osmišljavanjem i ugošćivanjem znamenitih umjetnica i umjetnika putem „Meet the Master“ na Akademiji, shvatila sam kvalitetu i dodatni značaj projekta, njegovu punoću vrijednosti te neporeciv trag koji nam ostavlja u nasljeđe.

Temeljni cilj izložbe je dosegnut, ali se svakim novim otvorenjem putem publike nadograđuje novim inicijalnim ili dodatnim spoznajama ljudi dok su dragocjeni podatci već implementirani putem istraživanja iznesenima u samom projektu. Baš kao što svaki umjetnik, svojstveno unutarnjem porivu, bira, čak i mijenja ili kombinira medij izražavanja, tako na izložbi svatko može naći svoj unutarnji dijalog kroz emisiju poruka i svjetova u koje tek trebamo ući – svjetova koji se tek trebaju emanirati. Oni su već tu! Bilo da se radi o ilustracijama i stripu, grafičkim listovima ili digitalnim radovima i instalacijama, sva djela drže nit delikatnog, složenog tijela „Drugog spola“, transformiranog kroz interpretaciju umjetničke ženske intuicije.

Drugim riječima, ovdje medij više nije poruka, već alat (heroine?) za kretanje u strujama dezorijentiranosti kada umjetnički trag (zapis) stvara rekonekciju sa suštinom, intuicijom i istinom.

U zvjerinjaku reprodukcijskih spinova, „Women (RI)visible“ poziva nas na povratak u budućnost.

One bolje za žene, zasigurno!

Melinda Kostelac, umjetnička voditeljica projekta „Wom@rts“


Melinda Kostelac, Pad kraljice, kolagrafika/papir, 97×69 cm

Popis umjetnica koje sudjeluju u izložbi:

Rezidencija za vizualnu i medijsku umjetnost
Ana Pečar
Cristina Busto
Hanne Larsen
Lorraine Neeson
María Castellanos
Marija Stonytė
Martta Tuomaala
Mery Pais
Petra Mrša
Shelagh Honan
Stéphanie Cadoret
Teresa Búa

Rezidencija za ilustraciju i strip
Akvile Magicdust
Fionnualla Doran
Korina Hunjak
Maura McHugh
Merieme Mesfioui
Nanu González
Raquel Lagartos
Samira Kentrić
Scotty Hervouet
Xulia Vicente

Rezidencija za grafiku
Aoiffe Barret
Audrey Potrat
Fernanda Álvarez
Haya Blanco
Jo Kelley
Louise Mendoche
Marta Fermín
Melinda Kostelac
Mina Fina
Neringa Žukauskaitė


Merieme Mesfioui, Neuhvatljivi mit, digitalna grafika/papir, 2x40x30 cm

Internetska adresa:
www.womarts.eu

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros