ZVONIMIR ŠEPAT
Crteži – 13. 1. – 27. 1. 1983.
(naslovnica kataloga)
Perocrteži u tušu Zvonimira Šepata rezultat su posljednjih nekoliko godina upornog traganja za mogućnošću sintetičkog zahvata u pejzaža. Ovaj slikar, to se jasno može razabrati iz ovih novijih ekspozita, nastojao svoj motiv Pantovčaka do krajnosti pročistiti, pojednostaviti, osloboditi svake “suvišne” opisnosti (neprepoznatljivosti!), učvrstiti u njegovoj “unutarnjoj građi”, ukratko, sažeti ga do – znaka.
Polovicolm sedamdesetih godina Šepat je krenuo s pozicija “realizma“, u tom se razdoblju kolebao između hiperboličkih sadržaja i konotacija na crni humor. Tada, na početku, mnoga su pitanja u njegovom slikarstvu ostala otvorena, među kojima neka metjerska nisu bila na posljednjem mjestu. Mladi ih je slikar, međutim, konfrontirao listom odsutnošću i nepopustljivošću, nije pokazao nimalo sentimentalnosti spram svojih početnih literarnih sklonosti. Krenuo je (takorekuć) od početka, od stroge discipline crteža koji je shvatio i prihvatio kao svojevrsni “purgativ” svojih prezasićenih ulja.
Takao radikalni zahvat (ipak) nije za mladog slikara značio rušenje temelja i odricanje od već utvrđenih vrijednosti, sve se to događalo u fazi početnih traganja, rekao bih da se slikar oslobađao nekih zabluda i uzora koji su tih godina već izgubili uvjerljivost. Ovim zaokretom mladi Šepat nije ništa izgubio, naprotiv, u novoj je disciplini otkrio svoje prave mogućnosti, svoj stvarniji interes i otvoreni put prema identitetu. Time je splasnuo onaj početni “romantičarski zalet“, mladi se slikar podvrgao disciplini.
Na prvoj izložbi perocrteža (galerija SKUC-a, 1981.) slikar je izložio djela zgusnute građe, ispod nagomilanih, uskovitlanih, kratkih i nemirnih poteza perom još se jasno nazirao njegov motiv Pantovčaka i (viđen neposredno iz slikarevog ateljea); ova se gustoća crteža (i motiva) javlja još neko vrijeme kao recidiv. Slikar je na pragu novog otkrića – svjetla – koje se javlja kao novi konstruktivni element u zgusnutoj gradi njegovih crteža, svjetliji dinamičniji prodori razgrađuju pejzažno tkivo „starog“ prostora, i time se ritmički aktiviraju novi i do tada nesluženi prostori. Uklanjajući onu često nepremostivu prepreku prvog plana (tipičnu na slikarskom startu), Šepat je pokrenuo neka pitanja (novog) prostora ne samo u njegovim interferencijama, već mnogo dalje, na samom rubu antiprostora. Jasno, riječ je o nekim iznimnim i krajnjim dometima.
Ovaj proces pročišćavanja i sažimanja nije kod Šepata tekao hirovito i skokovito, bio je to logičan slijed jedne misli i nastojanja da se ogradi vlastiti slikarski prostor, da se izbori identitet. Po prirodi metodičan i discipliniran, Šepat je inzistirao na postepenoj razradi svog otkrića, nije žurio i nije tražio potvrdu na tuđim uzorima. Tako je u nekim najnovijim crtežima stigao do granične linije, do one krajnje redukcije, iza toga je ona pustinja o kojoj je pisao Maljević.
Strogi Šepatov crtež sve je prije nego atraktivan i (za publiku) ludirajući. Mladi slikar krajnjom disciplinom i asketskom suzdržljivošću održava svoj crtež na razini istraživačke radoznalosti i (aktualnog) problema. Na tom su putu aplauzi rijetki, publika ne pokazuje posebno razumijevanje za ove zamorne i “monotone“ crteže u kojima ne može otkriti smisao tih “etida“. Ova izolacija i dobrovoljno “progonstvo“ u crtačku disciplinu otkrivaju nam Šepata kao slikara koji je ozbiljno zaokupljen problemima svoje generacije. Tu vidim Šepata na vlastitom putu.
Josip Depolo
Katalog djela:
1. Svjetlost, 1982, tuš, pero/papir, 44×63 cm
2. Svjetlost II, 1982, tuš, pero/papir, 44×63 cm
3. Svjetlost III, 1982., tuš, pero/papir , 44×63 cm
4. Raspuklina, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
5. Raspuklina II, 1982 , tuš, pero/papir, 44×63 cm
6. Impresija, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
7. Impresija II, 1982., tuš, pero/papir , 44×63 cm
8. Noć, 1982., tuš, pero/papir 44×63 cm
9. Svjetla, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
10. Obronak, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
11. Jutarnji pejzaž, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
12. Impresija III, 1982., tuš, pero/papir, 50×70 cm
13. Livada, 1982., tuš, pero/papir, 50×70 cm
14. Zadnji snijeg, 1982., tuš, pero/papir, 50×70 cm
15. Snježna livada, 1982, tuš, pero/papir, 50×70 cm
16. Snježna livada II, 1982, tuš, pero/papir, 44×63 cm
17. Zelengaj, 1982., tuš, pero/papir, 50×70 cm
18. Pejzaž, 1982., tuš, pero/papir, 50×70 cm
19. Pejzaž II, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
20. Pejzaž III, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
21. Pejzaž IV, 1982., tuš, pero/papir, 90×90 cm
22. Žbunje, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
23. Zora, 1982., tuš, pero/papir, 90×90 cm
24. Rađanje svjetlosti, 1982., tuš, pero/papir, 90×90 cm
25. Raspuklina, 1982., tuš, pero/papir, 44×63 cm
Zvonimir Šepat je rođen 10. listopada 1951. godine u Zagrebu. Školu primijenjene umjetnosti završio je 1971. (unutarnja arhitektura), a 1973. godine je diplomirao na Pedagoškoj akademiji. Djeluje kao nastavnik likovnoga odgoja. Član je Hrvatskoga društva likovnih umjetnika i Galerije Josip Račić.
Samostalne izložbe:
1976. Slavonski Brod, Atellier Kern
1977 Zagreb, Salon ŠPU
1978. Split, Opća bolnica
1979. Zagreb, Dramsko kazalište Gavella.
1981. Zagreb, SKUC
1982. Zagreb, Opća bolnica „Dr. Josip Kajfež“
1983. Zagreb, Galerija Dubrava
Skupne izložbe:
1973. Zagreb, Pedagoška akademija, Profesori i studenti grupe „Likovne umjetnosti“
1978. Rovinj, Zavičajni muzej Poreštine, Likovna kolonija Rovinj Bale, „Castrum Vallis“,
1978. Rovinj, „Grisia“
1978. Zagreb, Galerija Karas., Kandidati HDLU-a
1979. Rovinj, „Grisia“
1979. Zagreb, Umjetnički paviljon, 11. salon mladih
1979. Zagreb, Galerija Karas., Kandidati HDLU-a
1980. Zagreb, Galerija Karas., Kandidati HDLU-a
1981. Rovinj, „Grisia“
1982. Zagreb, Galerija Karas., 10. izložba recentnih radova HDLU-a
(iz knjige dojmova)