IVANA ŽILJAK STANIMIROVIĆ I VILKO ŽILJAK
21/12/12 Stop the final countdown – 3. 12. – 27. 12. 2012.
Ivana Žiljak Stanimirović
Zaustavimo odbrojavanje katastrofa!
Što može suvremeni likovni umjetnik pružiti publici a da bi je to uopće zanimalo pored svih informacija koje joj se nude i svekolikog likovnog kaosa kojim je okružena u urbanim sredinama? Koliko je uopće publika spremna gledati ljepote ili uočavati fino nijansirane oblike prepuštajući im se kroz užitak gledanja i dodira. I kako iskoristiti, duosliku kao sredstvo nove vizualne komunikacije? lvana Žiljak Stanimirović i Vilko Žiljak na zajedničkoj izložbi nipošto nisu htjeli ljudsku tragediju iskoristiti na krležijanski način, kao “krvavu hranu“ vlastltom stvaralaštvu. Naprotiv. Njihovo bavljenje grafikom kao oblicima tehnoslike kojom je Ivana Žiljak razbijala granice između dizajna i umjetnosti u duhu postmodernizma i novog doba, računalne grafike koju Vilko Žiljak istražuje od njezinih početaka s kraja šezdesetih godina dvadesetog stoljeća do danas – ostaje jednako na snazi. Međutim, ono je dobilo svoje obrise u vremenu prije mahnitog “odbrojavanja kraja svijeta”. Sada, kada se slučajno poklopio termin izložbe s terminom “kraja” (a kažu ništa nije slučajno i svemu se može promijeniti tok, ako se na to čovječanstvo odluči) oba su se autora osjetila pozvanim da učine nešto u korist želja svih prosječnih ljudi na svijetu, svih obitelji, roditelja i sve djece, i svekolike duhovne odrednice čovjeka kao humanog stvora. Na to ih je navela i logika vlastita otkrića infrared dizajna i stvaranja duoslike,
Jer što je svijet nego dvostruka slika: s jedne strane ljepota prirode, ljubavi i vjere u dobrotu, s druge, kaotična i razarajuća, nemilosrdna i gruba slika stvarnosti u kojoj pohlepa za moći ima krunsku vlast.
Odbrojavanje je davno otpočelo; njemu pripadaju stogodišnji i tristogodišnji povijesni ratovi, imperatorska osvajanja i svi okrutni oblici nemoći da se bude Čovjek.
Vilko Žiljak je u računalne koloristički psihodelične grafike, ugradio ratne “igračke”, sve vrste ubojitih bombardera, čitavu vojnu avio-flotu od koje strepimo. Opći nemir, vidljiv je čak i iz lagano uzburkanih crta i sjenovitih mjesta u Vilkovim apstraktnim grafikama. Oblici su to u metežu kojim autor izražava suvremeni kaos s naznakom njegova preslojavanja u dinamičnu, pokretnu i promjenjivu ljepotu. Međutim, unutrašnja razina duoslike, one koju manje prizivamo u svijest i nerado je gledamo, čista je i nedvosmislena, bez nijansiranja i bez namjere da se u nju uvuče neki red ili sklad, dakle slika je to crno-bijela, činjenična, dokumentarna i otuđena, slika stalne prijetnje simbolično predočena ratnim razaračima.
Jučer je bio Vukovar, a onda, nabraja lvana Žiljak Stanimirović u svojim duoslikama Sirija uništena, slomljena. Datumi i mjesta smrti i ruševina samo se nižu; odabrani su najnoviji. Stavljajući u prvi plan našeg pogleda fotografije koje je sama snimala, Jeruzalem, New York…, dajući im psiholdelične pop-artističke boje, autorica zatomljuje njihovu prvotnu i originalnu čistoću, želeći koloristički strukturirati dojam pomućenih odnosa i ugroženih ljepota baštine svijeta.
Uz to, lvana Žiljak Stanimirović tekstovima apelira, zove publiku da se naviri u kamenu i pročita projekciju one druge ugrađene slike katastrofa. Prirodnih, ljudskih, ratnih, katastrofa kojima se ipak može promijeniti tijek iza koji postoje već svjetske organizacije koje mole, odgajaju, vjeruju i čine sve da Čovjek bude. Čovjek.
Ova je angažirana izložba dakle prilog stvaranju pozitivne energije, apel za skupnu molitvu i vjeru koja nadjačava sebičnost malih skupina svjetskih i lokalnih i inih nemoćnika koji ne mogu i ne znaju biti Ljudi. Koristeći se kolažem, crtežom, preoblikovanjima, stvarajući dvije slike stvarnosti, onu u boji koju vidimo i onu crno-bijelu koju potiskujemo, lvana Žiljak Stanimirović i Vilko Žiljak žele ovom izložbom skrenuti pozornost javnosti na zlo, dajući svoj doprinos miru.
„U priopćenju udruženja Maja stoji da novi ciklus označava početak velikih promjena kako na osobnom tako i na nivou zajednice te početak sklada i ravnoteže između čovječanstva i prirode.” Molite za mir. Neka svijet bude mjesto ljubavi, poručuju umjetnici.
Branka Hlevnjak
Ivana Žiljak Stanimirović
Ivana Žiljak Stanimirović
Ivana Žiljak Stanimirović rođena je 26. siječnja 1978. godine u Zagrebu. Docent je na Grafičkom fakultetu i profesionalni je grafički dizajner. Nakon završene gimnazije i srednje muzičke škole 1996. godine upisala je Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Diplomirala je 2001. godine nakon čega je upisala doktorski studij na Grafičkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Godine 2005. obranila je magistarski rad. Doktorsku disertaciju pod naslovom “Projektiranje zaštitne grafike s promjenjivim bojama digitalnog tiska u vidljivom i nevidljivom dijelu spektra” obranila je 2007. godine na Grafičkom fakultetu. Područja rada Ivane Žiljak Stanimirović su teorijsko i praktično unapređenje tehnologije dizajna i tiska, s naglaskom na zaštitu grafike korištenjem ultravioletnih i infracrvenih boja, mikroleća i holografije. Novija otkrića vezana su uz programiranje nevidljivih zaštitnih kodova s multimedijalnom primjenom. Aktivno djeluje na području grafičkog dizajna, realizirani su joj brojni radovi poput plakata, kalendara, te vizualnih identiteta i identiteta ambalaže proizvoda, opreme knjiga i časopisa. Redoviti je profesionalni član Hrvatskog dizajnerskog društva od 2000. godine. Izlagala je na 20 selektiranih međunarodnih skupnih izložbi grafičkog dizajna. Održala je 10 samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Održala je preko 40 predavanja na međunarodnim znanstvenim skupovima. Kao rezultat znanstvene djelatnosti zajedno sa suradnicima objavila je 50 znanstvenih radova. 3 knjige i 3 patenta pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo. Patent “Infrared printing with process printing inks” je zaštićen u inozemstvu European Patent Office EP2165844. Za otkrića koja se vode pod nazivom INFRAREDESIGN na svjetskim izložbama inovacije od 2009. do 2012. godine zajedno sa suradnicima nagrađena je s 50 prestižnih nagrada te Državnom nagradom za znanost za 2010. godinu. Godine 1997. položila je ispit na Ministarstvu pomorstva, prometa i veza za sportskog pilota zrakoplova „Private pilot licenece“. Od tada se aktivno bavi pilotiranjem i fotografiranjem iz zraka.
Samostalne izložbe:
2003. Zelina, Galerija Sv. Ivan Zelina, Let kroz New York
2004. Dublin, Low Library, Let iznad Hrvatske
2004. Zagreb, Gjuro II, Let kroz New York
2004. Zelina, Galerija Sv. Ivan Zelina, Let kroz Dublin
2005. Zagreb, Gjuro II, Pokretne slike
2005. Šibenik, Galerija Sv. Krševana, Let kroz Šibenik i Kopengagen (45. MDF Šibenik)
2007. Zagreb, Društvo Šibenčana u Zagrebu i projekcija Zagrebačkom kazalištu lutaka, Let kroz Šibenik II
2008. Zagreb, Nacionalna i sveučilišna biblioteka, Dinamične grafike
2009. Zagreb, Centar za dizajn Hrvatske gospodarske komore, INFRAREDESIGN
2009. Beograd, Hrvatska gospodarska komora, INFRAREDESIGN
Vilko Žiljak rođen je u Svetom Ivanu Zelini 18. prosinca 1946. godine. Profesor je na Grafičkom fakultetu te na poslijediplomskim studijima: Fakultet elektrotehnike i računalstva, Fakultet organizacije i informatike Varaždin, Medicinski, Građevinski, Grafički i Ekonomski fakultet. Na dodiplomskom: Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu te Studij Informatike na zagrebačkom veleučilištu. Dopredsjednik je Akademije tehničkih znanosti Hrvatske. Od 1973. godine počinje izlagati grafičke listove i mape, te kompjutorske grafike u galerijama širom svijeta . Početkom osamdesetih godina napisao je scenarij za dvadesetak filmova o informatici za koje je komponirao muziku i animaciju računalom. O njegovim grafikama i likovnom radu iz sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća objavljena mu je monografija 1996. godine.
Pozvane samostalne izložbe:
1974. Zagreb, Galerija INE
1975. Zagreb, Galerija suvremene umjetnosti grade Zagreba
1975. Rijeka, Moderna galerija -Mali salon
1977. Zagreb, Galerija Dubrava
1978. Zagreb, Galerija Nova
1981. Zagreb, Galerija Mladost
1996. Zagreb, Galerija suvremene umjetnosti
1997. Šibenik, Galerija svetog Krševana
1997. Kiev, Ukrajina, Kijevski muzej moderne umjetnosti
1998. Zagreb, Galerija Forum
1999. Zagreb, KIC, Studio galerija Forum
2000. Bratislava, Narodne osvetove tantrum
2000. Pieštane, Podtacova grafika, Art Galery MM
2003. Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski
2003. Đakovo
2003. Zagreb, Galerija Dubrava
2007. Novalja, Galerija Kunkera
2008. Zagreb, Galerija Hrvatska kulturna zaklada Hrvatsko slovo
2009. Opuzen, Neretvanska riznica umjetnina i inih vrijednosti
2009. Klek, Galerija Stećak
2009. Zagreb, HDPIO -Hrvatsko društvo za promicanje informatičkog obrazovanja (stalni postav)
2010. Sveti Ivan Zelina, Stalni postav kompjutorskih grafika iz 1972./Tendencije
2011. Križevci, Gradski muzej
Izlagao je na izložbama u gradovima: Bordeaux, Split, Los Angeles, Dublin, Edinburgh, Belfast, Glasgow, Rim, Beograd, Dormund, Berlin, Nurnberg, Bruxeles, Genova, Sarajevo, Novi Sad, Skopje, Priština, Ljubljana, Cetinje, Warszaw, Budapest, Maribor, Bremen, Kiev, Graz, Karlsruhe…
fotografije s otvorenja izložbe
(iz knjige dojmova)