IVICA ŠIŠKO
Grafički listovi – 12. 11. – 25. 11. 1979.
(naslovnica kataloga)
Bilo je dogovoreno da Ivica Šiško izloži potkraj godine u Galeriji Dubrava grafičku mapu -Julije Klović, što ju je zamislio o 400-obljetnici Klovićeve smrti (1498.-1578.); Šiško mapu nije dovršio; u međuvremenu je u Barceloni, na VII međunarodnom bijenalu sporta u likovnim umjetnostima, dobio Primer premio de grafica, pa smo pripremili izložbu u povodu nagrade. Osim odlikovanoga diptiha Favorit II – (bakropis, akvatinta, 1976./77.) postavili smo i nekoliko listova srodne tematike. Nadamo se da dogovor o Kloviću- ostaje na snazi do sretne prilike, a sigurni smo da ni izmijenjenim postavom nismo iznevjerili očekivani likovni događaj u Dubravi.
U Vjesniku sam 23. listopada objelodanio razgovor: Zagrebu bi trebao grafički studio. Umjesto posebnoga predgovora izložbi, prenosim iz Šiškovog intervjua nekoliko odlomaka koji se odnose na grafiku u nas i u svijetu.
– Mislim da je bas sada vrijeme da grafika izbori još povoljnije mjesto. Demokratizacija društva pogoduje demokratizaciji grafike i njenoj disciplinarnoj neovisnosti. Poručio bih kolegama koji bi i jedno i drugo, to jest da slikaju i da se bave grafikom, da im to nije sretna odluka. Grafika je posve specifična discipline i hoće kompletnu ličnost.
– Uživamo u svijetu visoki ugled, to je godinama evidentno. Imamo zaista izvrsne grafičare, vi i sami znate da osvajaju brojne nagrade: Šutej, Berber, Aleksić, Hozo, Richter, Bernik, Nevjestić, Kragulj. Mogao bih još nizati imena. To ipak nije dovoljno da učvrstimo svoju poziciju u svijetu, mi smo mali narod, a to stalno prijeti da nas preskoče u kakvoj knjizi, u muzealnom postavu. Tome i sami kojiput kumujemo svojom nemarnošću i pasivnošću u propagandi.
– Grafika je od Durera dalje bile i nešto drugo do samo ilustracija, a bilo je razdoblja kad je i slikarstvo bilo uglavnom ilustracijom i sluškinjom gornjih društvenih slojeva. Danas je drukčije. Ipak, veza s literaturom je korisna po oba medija, ako riječ ne prepričava sliku i ako slika ne prepričava riječ. Tada one ne gube smisao nego se u stvaralačkom kontaktu dopunjuju, a svaki medij afirmira sebe. Ja sam osobno u nekoliko navrata surađivao s književnicima, Tonko Maroević, Milovan Danojlić, Depierris, i to me je suradnja uvijek iznova poticala na dalja razmišljanja i traženja u samoj grafici; radili smo na bibliofilskim knjigama sa Zbirkom Biškupić. Zašto publika teže prihvaća grafiku, ne znam, nadam se da taj nepravedni nerazmjer neće zadugo potrajati.
Šiško je najdarovitiji grafičar u mlađoj generaciji zagrebačkoga kruga, briljantan je crtač i izvrstan slikar. Galeriji Dubrava je čast da odmah poslije perspektivnoga grafičara i isto tako vrsnoga crtača i slikara, Ljubomira Stahova, predstavi općinstvu i Ivicu Šiška, Stahovljeva kolegu. Oni skupa tvore novu grafičku jezgru poslije Šuteja, Nevjestića, Brace Kuduz, Friščića i još nekolicine iz srednje generacije, nagovješćujući stvaralački kontinuitet spomenutoga kruga, odnosno škole. Zahvaljujemo se obojici i ovom prigodom na suradnji.
Josip Škunca
Katalog:
1. U pomaku, bakropis/akvatinta, 70×90 cm
2. Favorit II, bakropis/akvatinta, 75×90 cm
3. Pad, bakropis/akvatinta, 60×80 cm
4. Pad II, bakropis/akvatinta, 60×80 cm
5. Aplikacija prostora, akvatinta, 75×90 cm
6. Aplikacija prostora II, akvatinta, 75×90 cm
7. Aplikacija prostora III, akvatinta, 75×90 cm
8. Aplicirani pomak, akvatinta, 60×80 cm
9. Ptica, akvatinta, 60×80 cm
10. Ptica II, akvatinta/bakropis, 60×80 cm
11.-22. Danteomanija, bibliofilska knjiga s tekstom Tonka Maroevi6a, 12 grafika
23.-34. Zimovnik, bibliofilska knjiga s pjesmama Milovana Danojlića, 12 grafika
35.-46. Contre la mort flaque, bibliofilska knjiga s pjesmama Jean-Louis depierrisa, 12 grafika
47.-52. Teber, grafička mapa, 6 grafika
Danteomanija, Zimovnik, Contre la mort flaque i mapa Teber, objelodanjeni su u suradnji s autorima i Zbirkom Biškupić.
Ivica Šiško rođen je 1946. u Livnu. Školu primijenjene umjetnosti završio je 1966. u Sarajevu, a Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu 1974., u klasi profesora Baće. Bio je suradnik Majstorske radionice Krste Hegedušića i Ljube Ivančića. Završio je postdiplomski studij na ALU u Zagrebu, kod profesora Baće. U vlastitoj nakladi objavio je Grafičke mape: Pad (1974.) i Skice (1976.), a u suradnji sa Zbirkom Biškupić i autorima bibliofilske knjige: Danteomanija (Iris 2, 49 primjeraka), s tekstom Tonka Maroevića; Zimovnik (Vid 2, 37 primjeraka), s pjesmama Milovana Danojlića; Contre la mort la flaque (Arbor 4, 57 primjeraka), s pjesmama Jean-Louis Depierrisa, te mapu grafike Teber (23 primjeraka).
Samostalne izložbe:
1964. Livno, Dom kulture
1968. Sarajevo, Malo pozorište
1976. Beograd, Galerija doma JNA
1976. Komiža, Galerija Đuro Tiljak
1977. Zagreb, Izložbeni salon doma JNA
1978. Zagreb, Salon Schira
1979. Livno, Narodni univerzitet Livno
Nagrade:
1971. Zagreb, II. salon mladih, 7 sekretara SKOJ-a
1975. Rijeka, VIII. bijenale mladih, Nagrada za slikarstvo
1977. Zagreb, VI. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, Otkupna nagrada Moderne galerije Ljubljana
1977. Zagreb, IX. salon mladih, Nagrada za grafiku
1978. Sombor, VI. trijenale savremenog jugoslovenskog crteža, Otkupna nagrada 18. likovne jeseni
1979. Barcelona, VII. međunarodni bijenale
(iz knjige dojmova)