IVAN ANTOLČIĆ
Crteži, grafike, plakati – 18. 1. – 31. 1. 1978.
(naslovnica kataloga)
Pero, drvce i kist Ivana Antolčića na istom su poslu gradbe karakterističnog oblikovnog elementa, od kojeg su mu sazdani crteži: drvenasto krutog prediva rustične jednostavnosti i epske geste.
Tehničko se sredstvo uvijek podvrgava jednom cilju. Kist umočen u tuš istom će pojačati sjenu ili će poslušati da se povuče crta jačeg intenziteta. To je sve. Nikakve slikarske slobode u tretmanu kistom, nikakvih efekata laviranog tuša, udarca o površinu, prpošnog tijeka plohom. Drvce kratkog daha ostavlja širok trag, pero onaj finiji, tanji, osjećajniji. Najčešće su združeni upravo oni, drvce i pero.
Ivan Antolčić instinktivno je slijedio pomagala tvrde forme.
Korablja je drvena, plot, bačve, škrinja. Drvo ne reflektira svjetlo, potamni, zaogrne se tamnim mrljama, popuca, trune. Pučki je arhitekt u Antolićevoj posavini radio u drvu i od drveta i tu je spoznaju i ljubav umjetnik ponio i zadržao.
Antolčić je pjesnik posavskog graditeljskog neimara, njegove građe, kulture, trajanja.
Drvene je konstrukcije i tkalački stan, klupa u dvorištu, škaf, Antolčićevoj je prostor djetinjstva ispunjen kulturom obrađenog, dotjeranog, drveta i domaćeg platna nakićenog šarama i vezom.
Antolčić našivava i prebire crtež na način pučkih tkalja, stapajući u jedno: muško, tesarsko i drvorezbarsko, iskustvo s iskustvom žene, u prebiranju i našivanju.
Grafički je list izlika za boju. A to je boja gusta, mrka, otežala, škrta i štura, misaona u dubini, i samo de se vremena na vrijeme i u ponekom detalju zazvučiti žarči ton pokladne obijesti ili fosforecentne narančaste i crvenila Antolčićeva maštovitog uzleta do magičnog ozračja drevne pučke vjere u začaranost, vilovito i sudbinsko.
Plakat izveden kao serigrafija podudaran je u duhu grafičkom listu a ovaj opet crtežu. Sva tri medija slijed su jedinstvenog izračaja koji opjevava sadržaj i strukturu zavičaja, njegov stvaralački specifikum, umijeće, toplinu i zanose. Stoga je i moguća ova umjetnost. Ona bilježeći izvanjsko — sajam, preša, korablja, krevet, posavske krabulje, kolar, ptice, muzikaši, kotao, svatovac — tumači unutarnje strukturalnom jedinicom regionalne kulture, jer je Antolčićevo djelo u sebi pomireno i skladno kao što je zaokružen i ispunjen prisjećaj na prvotne poticaje djetinjstva.
U Antolčićevu se opusu ostvaruje harmonična vokacija istinske pripadnosti i vrline vjernosti.
Josip Škunca
Katalog djela:
1. Sajam, 1977., papir, bajc i kist, 70×100 cm
2. Preša, 1977., papir, tuš, pero i drvce, 70×100 cm
3. Korablja, 1977., papir, tuš, pero i drvce, 70×100 cm
4. Muzikaši, 1977., papir, bajc i kist, 70×100 cm
5. Kotao, 1977., papir, sepija, tuš i drvce, 70×100 cm
6. Svatovac, 1977., papir, tuš i kist, 70×100 cm
7. Korablja, 1976., serigrafija, 50×70 cm
8. Krevet, 1976., serigrafija, 60×80 cm
9. Korablja, 1976., serigrafija, 60×80 cm
10. Posavske korablje, 1976. serigrafija, 60×80 cm
11. Kolar, 1977., serigrafija, 60×80 cm
12. Ptica, 1977., serigrafija, 60×80 cm
13. Festival dramskih amatera Hrvatske, plakat ,1969., serigrafija, 50×70 cm
14. Brecht: Badenski poučak o suglasnosti, plakat ,1969., serigrafija, 50×70 cm
15. Brecht: Badenski poučak o suglasnosti, plakat (druga varijanta),1969., serigrafija, 50×70 cm
16. Wasserman: Čovjek iz Manche, plakat, 1973., serigrafija, 50×70 cm
17. Brecht: Iznimka i pravilo, plakat, 1975., serigrafija, 50×70 cm
18. Brezovački: Sveti Aleksi, plakat, 1977., serigrafija, 50×70 cm
19.-33. Ilustracije i oprema knjiga (serigrafija, tuš, offset)
Ivan Antolčić rođen je 15. svibnja u Komarevu. Završio je školu primijenjene umjetnosti, kiparski odjel, 1963. godine u Zagrebu, a diplomski mu je rad izveden u Dječjem odmaralištu Vladimir Nazor u Crikvenici . Autor je brojnih ilustracija u knjigama za djecu. Stalni je suradnik u dječjim listovima Radost, Smib i Modra lasta. Izlagao je na više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja.
Samostalne izložbe:
1963. Zagreb, Galerija Studentskog centra
1965. Zagreb, Galerija Likum
1972. Zagreb, Salon ULUH-a
1976. Zagreb, Galerija Lotrščak
1967. Sesvete, Narodna čitaonica
1977. Sisak, Galerija muzeja Sisak
1977. Starigrad na Hvaru, Galerija „Sv. Jerolim“
1977. Zagreb, Galerija „Izlog“
Važnije skupne izložbe:
1966. Beograd, Zlatno pero Beograda, VIII. izložba ilustracija
1969. Zagreb, IV. zagrebački salon
1970. Brno, Međunarodni izložba primijenjene grafike
1970. Zagreb, V. zagrebački salon
1970. Varšava, III. međunarodni bijenale plakata
1971. Beč, Icograd
1972. Beograd, Zlatno pero Beograda, XIV. izložba ilustracija
1972. Zagreb, VII. zagrebački salon
1973. Zagreb, VIII.zagrebački salon
1973. Zagreb, IV. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža
1973. Beograd, Zlatno pero Beograda, XV. izložba ilustracija
1974. Varšava, V. međunarodni bijenale plakata
1974. Beograd, Zlatno pero, Beograd, XVI izložba ilustracija
1974. Split, I. bijenale suvremene hrvatske grafike
1975. Prag, Praški kvadrijenale
1975. Beograd, Zlatno pero Beograda, XVII. izložba ilustracija
1975. Zagreb, ZGRAF 75
1976. Split, II. bijenale suvremene hrvatske grafike
1976. Zagreb, IX. zagrebačka izložba jugoslavenske grafike
1976. Beograd, Zlatno pero Beograda, XVIII. izložba ilustracija
1976. Brno, međunarodni bijenale primijenjene grafike
1977. Zagreb, VI. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža
1977. Leipzig, IBA
1977. Zagreb, „Hrvatsko kiparstvo od 1955. do 1977.“
Nagrade:
1957. Beograd, II. nagrada za spomen skulpturu u Jajincima
1967. Sisak, I. nagrada za plakat „Majski festival“
1975. Zagreb, Nagrada društva Naša djeca „Grigor Vitez“ za ilustraciju
1975. Zagreb, Nagrada za ilustraciju „Ivana Brlić-Mažuranić“
1975. Moskva, Pohvala za ilustraciju na moskovskom sajmu knjiga
1975. Beograd, II. nagrada na međunarodnom sajmu knjiga
1975. Beograd, Plaketa „Zlatno pero Beograda“
1976. Beograd, Nagrada za najbolju ilustraciju „Zlatno pero Beograda“
(iz knjige dojmova)