ČEDOMIL GROS, SENKA JURKOVIĆ GROS I BILJANA KNEBL
Štagalj – 10. 10. – 24. 10. 2011.
Biljana Knebl
ŠTAGALJ
Štagalj kao tema i mjesto za umjetničko stvaralaštvo našao se u proteklih desetak godina kao mjesto nastupa brojnih hrvatskih književnika, pjesnika, glazbenih umjetnika, likovnih i fotografskih umjetnika, raznih kulturno-umjetničkih društava i umjetničkih udruga. Riječ je o preuređenom starom štaglju na imanju Mirjane Saćer Bobanac i Davorina Supeka u Kostanju nedaleko Vrbovca, koje je postalo kultno mjesto zanimljivih kulturnih događanja. U Štaglju i oko njega stvarali su ili izlagali svoja djela mnogi likovni umjetnici i fotografi. Među njima su Biljana Knebl, Senka Jurković Gros i Čedomil Gros, članovi Fotokluba Zagreb, koji su prošle godine u travnju u prostoru Štaglja priredili skupnu izložbu svojih fotografija nastalih upravo tamo.
Za ovu su izložbu proširili opus fotografija nastalih sa događanja u i oko Štaglja tijekom više godina. To su fotografije raznih događanja, usputni portreti sudionika tih događanja, zatim objekti i neki njihovi detalji, kao i okoliš u neposrednoj blizini Štaglja.
Da njihovo znanje, mašta i kreativnost ne poznaje granice dokazuju i fotografije na ovoj izložbi, koje čine samo mali dio njihovog širokog umjetničkog opusa. To su ostvarili u svom dosadašnjem dugogodišnjem radu sa kojim su sudjelovali na brojnim domaćim i međunarodnim izložbama fotografije te postigli zavidne rezultate. Svi su veoma aktivni i kao izlagači na skupnim klupskim izložbama i priređivači svojih samostalnih autorskih izložbi.
Posebno bih istakao njihovu izlagačku djelatnost kao najznačajniju, sudjelovanje na natječajima najboljih i najpoznatijih fotografskih klubova u zemlji i svijetu. Na ove izložbe pristigne i više od deset tisuća fotografija iz cijeloga svijeta, od kojih je manji dio primljen, a još manji nagrađen. Za pohvalu je potrebno reći i to da se medu primljenim i nagrađenim autorima mnogo puta nađu upravo radovi ove naše poznate klupske trojke fotografskih stvaratelja.
Vinko Šebrek
Čedomil Gros
Čedomil Gros autor je koji je često prisutan na klupskim i mnogim izložbama u Hrvatskoj i svijetu, a često priređuje i samostalne izložbe. Fotografija je njegovo opredjeljenje još od mladosti. Fotoaparat mu je u početku bio sredstvo za bilježenje značajnih i sretnih trenutaka u životu, dakle optički dnevnik mladalačke radoznalosti, a kasnije mu postaje sredstvom kreativnog promišljanja i stvaranja fotografija visokih estetskih i tehničkih vrijednosti. Dugogodišnjim bavljenjem fotografijom i stalnim fotografskim usavršavanjem u potpunosti je oblikovao svoj umjetnički izričaj, koji mu omogućava uspostavljanje bliske komunikacije sa gledateljima. Njegove fotografije svjedoče o njegovom nepogrešivom osjećaju za kompoziciju, dobar raspored glavnog i sporednog, za koloristički senzibilitet i atmosferu. Za njega je fotografija likovno djelo stvoreno tehničkim sredstvima i pomagalima, pa tako stvara lijepa ostvarenja lirske profinjenosti i poetske zavodljivosti. Gros zapravo nije fotograf konkretnog događaja, njemu je konkretan motiv ili do-gađaj povod za kreaciju i stvaranje najprije s fotoaparatom u ruci, a kasnije, ako je potrebno, i u digitalnoj radionici.
Biljana Knebl umjetničkom se fotografijom bavi intenzivnije posljednjih nekoliko godina. Za nju je fotografija medij koji traži konstantan rad, inovativnost, maštovi-tost, kao i stalno učenje i usavršavanje. U svojim radovima izlazi iz konvencionalnih okvira fotografije, prihvaćajući novo i moderno. Njezini radovi pokazuju stalni napredak u fotografskom stvaranju i umijeću i njeno nužno definiranje ne samo u estetskom smislu, već i u smislu osobnog odnosa prema svijetu, što je uostalom neophodan uvjet za inovativnost. Uza se stalno ima fotoaparat, pa ako ugleda prizor koji ju potakne, može ga snimiti. To su kompozicija, boje, atmosfera ili osvjetljenje, no često motiv ovisi i o trenutnom raspoloženju. Najčešće snima na otvorenom, prirodu, arhitekturu ili ljude. Biljana Knebl aktivni je član i sudionik društvenog života u Fotoklubu Zagreb, pa se ujedno pojavljuje i kao grafički urednik te dizajner klupskih publikacija i kataloga izložbi.
Senka Jurković Gros također je svojim fotografijama skrenula pozornost na sebe. Kao izraziti dokumentarist fotografijama pokazuje da čvrsto stoji na pozicijama inventivne i suvremene fotografije. Bilježi svijet oko sebe, sve ono što je okružuje, izdvajajući iz cjeline što je zanimljivo i posebno. Tražeći događaj u običnim, svakodnevnim ljudskim situacijama, nastoji pronaći i odgovarajuću likovnu vezu. Događaj sam po sebi za nju nije dovoljan razlog za nastanak fotografske slike. Na njenim fotografijama naglašena je likovnost i u tijesnoj je vezi sa sadržajem, kojeg dopunjava i objašnjava. Često kao pravi paparazzo snima razna događanja i situacije iz potaje, kad je ljudi ne primjećuju, stvarajući pri tom maštovite fotografije. Snimanje ljudi, posebno portreta, njena je omiljena tema. I ovdje pažljivo odabire kompozicijske elemente slike, aktivno razmišljajući o ljudima koje snima, pa tako nastoji njihove unutarnje refleksije opredmetiti na fotografskoj slici. Pored portretne fotografije zanima je krajobraz, bio on prirodni ili urbani te life fotografija.
Izložba sadrži fotografije snimljene na susretima u Štaglju između 2005. i 2011. godine
Senka Jurković Gros
fotografije s otvorenja izložbe
