IVO FRIŠČIĆ
Grafička mapa Eko – 21. 12. – 30. 12. 1977.
(naslovnica kataloga)
Friščićeva jednadžba ekološke krize
Ako bismo, pojednostavljujući, sveli Friščićevu umjetnost na slikarski komentar grada i stroja, a na takvu nas podjelu sili učestalost i trajnost autorova zanimanja, tada i ekološki motiv spada u isti pojmovni izbor; gradski krajolik i tehnička naprava daju ekološki rezultat; ovo, potonje jednostavno se očituje kao posljedica suvremene jednadžbe stanja i logično je učinak novo nastale urbane prirode u vlasti tehničkih činjenica.
Redoslijed je: suvremeni grad, mašinerija, ekologija.
Prvi put je Ivo Friščić slikao niz u varijacijama izazvan prilikama i izgledom suvremenog mikro-rajona. To je značilo ustaliti se u nastojanju da se pronađu prikladna sredstva, da se što više obuhvati. Izazov je prihvaćen, a odgovor je nadmašio osobnu sferu. Friščić je dovršio više ulja ispremiješanih slojeva i vizura: naslikao je građevinsko-prometnu dinamiku.
Nije bilo dovoljno. Što je s Ijudima?
U međuvremenu, između sintetske dinamike i govora o Ijudima u tako prepoznatom ambijentu, secira stroj, riše presjeke. Bila je to priprema za zrakoplovne luke i motor-kotače velikih brzina, za automobilsku stisku, za kožnate vjetrovke i traperice svojih vlasnika. Stilovi se mijenjaju pa i sudjeluju, dodiruju i razilaze, opet se spajaju u harmoniji velikog radnog iskustva. Slikar čovjeku ne želi pribaviti amblemski nadomjestak, a ne prihvaća ni kanone hiperrealizma bez ostatka.
Sad je na redu ono što je čovjek i stroj zagadio oko sebe, nerazumno potkapajući uvjete vlastitog opstanka, podvrgnuvši se opojnosti mehaničke zamjene bez primjerene kontrole. Friščić motiv intenzivira izdvajanjem: ničeg nema do zapremnine taloga i odpatka, nekih cjevastih kolosa, gluhoće, industrijskih naplavina, jalovosti; čak je i podmorje načeto u zasebnosti svog bića.
Prijeti raspad svega.
Kao umjetnik klasičnog poimanja medija, ma koliko da ga imade preobrće i po potreboći sasma slobodno prekraja u drukčijim sustavima, No Friščić brižljivo radi na formi i na plastičkoj vrijednosti. Strane su mu krajnosti dokinuća ili izvanestetskog djelanja. Tako njegovo kritički nastrojeno slikarstvo, pazeći na način, objavljuje istodobno i medijsku mjeru stvari, osim one polemičko-opominjuće, potvrđujući poetičnost autora i estetsku svrhu. Po tome je još razumljivo da je Friščić grafičku mapu Eko, uza sav ostali posao na akademiji, na opremi knjiga i za štafelajom, sam započeo i kraju priveo; dobri stari bakropis u funkciji Friščićeve jednadžbe odmjereno interpretiranog apsurda ekološke krize.
Josip Škunca
Ivo Friščić rođen je 8. prosinca u Velikom Korenovu kraj Bjelovara. Godine 1965. diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Studij je nastavio na grafičkoj specijalki kod Marijana Detonija i Alberta Kinerta. Bio je suradnik i Majstorske radionice Krste Hegedušića. Od 1973. asistent je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izlagao je na više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Dobitnik jer brojnih nagrada i priznanja.
Samostalne izložbe:
1954. Bjelovar, Dom JNA
1957. Križevci, Gradski muzej Križevci
1958. Križevci, Dom JNA
1961. Križevci, Omladinski dom
1961. Bjelovar, Gradski muzej Bjelovar
1970. Bjelovar, Gradski muzej Bjelovar
1972. Beograd, Galerija Kolarčevog narodnog univerziteta
1972. Zagreb, Galerija Dubrava, (Prodor crte, crteži)
1972. Zagreb, Galerija Lotrščak (site prostora, pasteli)
1972. Križevci, Dom kulture
1972. Zagreb, Galerija Forum
1973. Zagreb, OK „Jabuka,“
1973. Ljubljana, Mestna galerija
1973. Zagreb, Galerija Lotrščak. (Grafička mapa sa zbirkom Biškupić)
1973. Novi Sad, Mali likovni salon
1974. Brdovec, Zavičajni muzej Brdovec
1974. Split, Galerija umjetnina
1974. Dubrovnik, Umjetnička galerija
1974. Grožnjan, Galerija M
1974. Zagreb, Studio galerije Forum.
1974. Zagreb, Knjižara „Mladost“ (oprema knjiga)
1975. Bjelovar, Gradski muzej Bjelovar
1975. Hvar, Galerija na bankete
1975. Rijeka, Gradina Trsat
1975. Karlovac, Zorin dom
1975. Torino, Galleria internazionale eskenaziarte
1976. Zagreb, Salon „Slovenijalesa“
1976. Zagreb, Galerija Lotrščbak (Eko, crteži)
1977. Zagreb, Galerija Forum
1977. Zagreb, Salon „Slovenijalesa“
Skupne izložbe:
Od 1966. godine sudjeluje na brojnim izložbama u zemlji inozemstvu.
Nagrade:
1969. Zagreb, II. salon mladih, Nagrada za slikarstvo
1971. Rijeka, VI. bijenale mladih, Nagrada za slikarstvo
1971. Zagreb, IV. salon mladih, Nagrada „Sedam sekretara SKOJ-a“ za slikarstvo
1972. Beograd, XII. međunarodni sajam knjiga, nagrada za opremu knjiga
1974. Rijeka, IV. međunarodni izložba originalnog crteža, Otkupna nagrada
1975. Zagreb, godišnja, Vjesnikova nagrada „Josip Račić“ za slikara godine
1975. Zagreb, V. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, Otkupna nagrada Moderne galerije Novi Sad
1975. Tuzla, III. izložba jugoslavenskog portreta, otkupna nagrada
1975. Sombor, V. trijenale suvremenog jugoslavenskog crteža, Nagrada Zajednice kulture AP Vojvodine Novi Sad
1976. Zagreb, IX. zagrebačka izložba jugoslavenske grafike, Otkupna nagrada muzeja savremene umetnosti Beograd
1976. Split, II. bijenale suvremene hrvatske grafike, III nagrada za grafiku
1977. Zagreb, VI. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, otkupna nagrada RSIZ-a u oblasti kulture
1977. Gospić, XII. lički anale, otkupna nagrada
(iz knjige dojmova)