ALBINA KUDELJNJAK I KREŠIMIR TRUMBETAŠ
23. 2. – 7. 3. 1977.
(naslovnica kataloga)
ALBINA KUDELJNJAK
Slike i crteži
Albina Kudeljnjak je istinski slikar i legitimni potomak, homo ludensa. Ona slika igrajući se i igra se slikajući. Ona je tako bezbrižna, a njen stav prema životu tako optimističan i afirmativan, da je jedva moguće zamisliti da bi takvo slikarstvo moglo nastati samom sklonošću likovnom izražavanju.
Stalno u želji da nam ispripovijeda nešto što je opazila ili o čemu je razmišljala, ona na sve načine pokušava da nam skrene pažnju i da nam sve objasni. Zato, ako je riječ o perspektivi, ona ne poznaje ni jednu, osim one ikonografske: sve što je bitno i značajno, veliko je i istaknuto. ako li pak treba pokazati dio grada i unutrašnjost jedne od kuća, koja je poprište nekog događaja, Albina će otvoriti zidove i kao povećalom izvući scenu u prvi plan pa čak stvoriti izravnu anegdotsku komunikaciju unutar tog plana. Ona je zaista stvoritelj i gospodar svoga svijeta. Albina sažima forme na najbitnije i na ono što smatra najvažnijim za pripovijest. U tome je, kao istinski naivni umjetnik, posve neopterećena predlošcima i samom stvarnošću.
Njene slike, prepune anegdotičnosti i dječji svježe, sadržajem su više okrenute prošlosti nego sadašnjosti i imaju izvjesnu sentimentalnu primisao. I zaista, toliko su djelo jedne lepršave ženske tankoćutnosti da nam nužno postaju simpatične. Albina je posve lišena pretencioznosti. Svoje slike pokazuje kao nove igračke, jedva svjesna da je to dobro slikarstvo, sasvim rijetko u nas gdje dominira seoska naivna umjetnost. Onda kad slika dio grada, dodaje i oduzima po vlastitom nahođenju, vođena željom da drugima prenese, ne realnost, nego ljepotu. Isto tako neobavezna prema temi i predlošku iz stvarnosti, Albina izabire i boje. Njeno slikarstvo je buket šarenih svježih cvjetića, ubranih u vrtu što se stisnuo medu gradskim zidovima.
Tomislav Šola
Katalog djela:
1. U uvali Scott, 1970, tempera/papir, 20,5×31 cm
2. Neposlušni studenti, 1970 tempera/lesonit, 66×80 cm
3. Praška ulica, 1970.-1971., tempera/papir, 30×40 cm
4. Muzikanti, 1970.-1972., tempera/lesonit, 52,5×69 cm
5. Gajeva ulica, 1971., tempera/lesonit, 48,5×68 cm
6. U agoniji, 1972., tempera/papir, 51×65 cm
7. Prema ribnjaku, 1973., ulje/platno, 51×65 cm
8. Jezuitski trg, 1973., ulje/platno, 50×61 cm
9. Sud, 1974., tempera/papir, 28,5×40,5 cm
10.-15. Crteži, flomaster/papir, temperalpapir
16. Zvjezdarnica, 1974., tempera/papir, 24,5×34 cm
17. Velike preloge u Varaždinu, 1974., ulje/platno, 85×105 cm
18. Svečanost, 1975., ulje/platno, 85×100 cm
19. Zvjezdarnica, 1975., ulje/platno, 70×90 cm
20. Palača Lisinski, 1975.1976., ulje/platno, 80×100 cm
21. Dimnjaci na Strossmayerovu trgu, 1976., ulje/platno, 60×69,5 cm
22. Ugao Petrove, 1976., ulje/platno, 43×54 cm
23. Snijeg u Graberju, 1977., ulje/platno, 46×57 cm
Albina Kudeljnjak rođena je 1909. godine u Varaždinu, gdje je završila pučku školu sa dva razreda opetovnice i izučila krojački obrt. U Zagrebu živi od 1931. godine Slika od 1970. godine, nakon što ju je bolest omela u obavljanju kućanskih poslova. Izlagala je samostalno 1974. godine u Galeriji primitivne umjetnosti u Zagrebu I na više skupnih izložbi u zemlji I inozemstvu.
Samostalne izložbe:
1974. Zagreb, Galerija primitivne umjetnosti
Skupne izložbe:
1970. Zagreb, Naivni 70, Jugoslavenska izložba GPU
1970. Beograd, Naivni 70, Kulturni centar Beograda
1971. Zagreb, Profili, GPU
1970. Zagreb, Naivna umjetnost Jugoslavije, TAS „Prvomajska“
1972. Zagreb, Profili, GPU
1972. Bukurešt, Arts Naiva din Jugoslavia, Aala Ateneului Roman
1972. Zagreb, 20 godina GPU, GPU
1973. Zagreb, Naivi 73, Jugoslavenska izložba, GPU
1973. Zagreb, Bjelovar, Banja Luka, Umag, „Arena“, „Svi za sve“
1974. Mainz, Kroatische Naive Kunst, Rathaus
1974. Mainz, Druckgrafik and zeichunungen Waiver
1974. Kunstler aus Jugoslawien, Kunstkreis Novo.
1974. Zagreb, Akvizicije, GPU
1975. Zagreb, Akvizicije, GPU
1975. Zagreb, Palača LisinskiŽ
1976. Parzi, Premier salon international d’art contemporain Yougoslavie, Peinters et sculptures naifs, Grand Palais
1976. London, Naive Art in Yugoslavia, Camden arts centre
1976. Washington, Naive Art in Yugoslavia, International Monetary Fund
1976. Zagreb, Akvizicije, GPU
1976. Scottsdale, Naive Art in Yugoslavia, Scottsdale Center for the Arts
1977. Milwaukee, Naive Art in Yugoslavia, Milwaukee Art Center
KREŠIMIR TRUMBETAŠ
Skulpture u drvu
U svima nama postoji potreba da djelujemo i da se izrazimo, stoga, na sreću, nisu rijetki oni koji u neprestanom traganju za novim iskustvima zakorače na područje umjetničkog. Ruke su stvorene da stvaraju oblikuju prostor, da osmisle i uspostave oblik u prostoru. Ta volja za stvaranjem oblika je ono duboko, primitivno i plemenito nešto, onaj isti osnovni spiritus movens koji se makar i prikriven nalazi u svakom ljudskom djelovanju.
Upravo ta želja za izrazom, za ispunjenjem te elementarne ali i najplemenitije čovjekove ambicije. učinila je od Krešimira Trumbetaša naivnog skulptora. U tom smislu postaje posve nebitno tko je umjetnik, tj. kojoj intelektualnoj i socijalnoj grupi pripada. Ne bez razloga, Trumbetaš je vezan za hlebinsku morfologiju, ali se od nje sve više odvaja vlastitom potrebom za istraživanjem, temama i jednim kritičnijim stavom koji ga veže za gradsku sredinu. I naslov i sadržaj, pa i oblik sam, sadrže pored narativnosti, karakteristične za naivnu umjetnost, i humorističnu crtu koja često ima prizvuk cinizma.
Trumbetaš je svojim djelima pokazao takav stupanj kreativnosti i takvu konzistentnost plastičke misli i najbanalnije, tako očitu iskrenost u izrazu, da ga ne bismo mogli optužiti da radi drugačije no što osjeća. Zato, te skulpture ne stvara intelektualac, jer tako nešto samo kao intelektualac ne bi mogao stvoriti, već kao čovjek koji je u stanju uspostaviti izravan odnos s materijalom i koji je u stanju da mu se na kreativan i dovoljno svoj način suprotstavi.
Tomislav Šola
Katalog djela:
1 Mesar I, 1975., drvo, visina 49 cm
2. Žena, 1976., drvo, visina 85 cm
3. Mala zadovoljstva, 1976., drvo, visina 50 cm
4. Elvira, 1976., drvo, visina 94 cm
5. Moderna ikona, 1976., drvo, visina 65 cm
6. Na plaži, 1976., drvo, visina 83 cm
7. Priredba u našem gradu, 1976, drvo, visina 114 cm
8. Što da se radi nedjeljom, 1976., drvo, visina 80 cm
9. Moj prijatelj iz orkestra, 1976., drvo, visina 63 cm
10. Djevojačka glava, 1976., drvo. visina 28 cm
11. Ćelava ljepotica, 1976., drvo, visina 90 cm
12. Cura iz gradske krčme, 1976., drvo visina 90 cm
13. Kupačica, 1976, drvo, visina 39 cm
14. Očekivanje, 1976., drvo, visina 39 cm
15. Dvoje mladih, 1976., drvo, visina 61 cm
16. Na izlazu iz bara, 1976., drvo, visina 73 cm
17. Ždrijebe, 1976., drvo, visina, 40 cm
18 Momak iz našega kvarta, 1977., drvo, visina 80 cm
Krešimir Trumbetaš rođen je u Koprivnici 1936. godine, gdje je završio osnovnu školu i gimnaziju. Diplomirao je geografiju na prirodoslovno–matematičkom fakultetu u Zagrebu (1960.), a na Muzičkoj akademiji – klarinet (1965.). Djeluje kao pedagog u Srednjoj muzičkoj školi Blagoje Bersa u Zagrebu. Skulpturom se bavi od 1967. godine. Izlagao je na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.
Samostalne izložbe:
1973. Zagreb, Galerija Dubrava.
1973. Koprivnica, Komercijalna banka
1973. Koprivnica, „Podravka“
1974. Hlebine, Galerija „Hlebine“,
1974. Krapina, Dom kulture
1975. Zagreb, Galerija primitivne umjetnosti
1975. Samobor, NS „Janko Mišić“
Skupne izložbe:
1971. Hlebine, Izložba naivnih kipara, Galerija Hlebine
1973. Zagreb, Naivi 73, Jugoslavenska izložba, GPU
1973. Lugano, „I Naifs II“, Villa Malpesanta
1973. Hlebine, „Hlebinska jesen“, Galerija Hlebine
1973. Zagreb, Bjelovar, Banja Luka, Umag, „Arena“, „Svi za sve“
1974. Ljubljana, „Hlebinska jesen“, Gospodarsko razstavišče
1974. Mainz, Kroatische Naive Kunst, Rathaus
1974. Zagreb, akvizicije, GPU 1975 — Zagreb, akvizicije, GPU
1974. Hlebine, „Hlebinska jesen“, Galerija Hlebine
1976. Pariz, Premier salon international d’art contemporain Jougoslavie, Painters et sculptures Naifs, Grand Palais
1976. London, Naive Art in Yugoslavia, Camden Arts Centre
1976. Washington, Naive Art in Yugoslavia, International Monetary Fund
1976. Zagreb, Akvizicije, GPU
1976. Scottsdale, Naive Art in Yugoslavia, Scottsdale Center for the Art
1976. Haarlem, Naive kunst uit Yougoslavie, Frans Hals musseum
1977. Milwaukee, Naive Art in Yugoslavia, Miles Art Center
1977. Zagreb, Otkup umjetnina 1976., Umjetnički paviljon
(iz knjige dojmova)