DAMIR MATIJEVIĆ
Zagreb noću – 28. 4. – 15. 5. 2014.
OBASJANI ODBLJESKOM
Prizori Zagreb noću Damira Matijevića
Noću su, dakako, sve mačke crne, ali i svi predmeti, svi ambijenti, sve pojave dobrim su dijelom prekrivene mrakom i izgledaju ujednačenije, neutralnije, monotonije negoli pod dnevnom sunčevom rasvjetom. Ali noćni izvori svjetlosti, zauzvrat, pristrano se okupljaju i iz tame izvlače samo određene dijelove i pojedinačne oblike, stvarajući tako novu hijerarhiju značenja i važnosti osvijetljene stvari. A noćni prolaznik potom bira objekte koji ga više privlače i zanimaju, a ako je pritom i fotograf, snima i kadrira one prizore i situacije u kojima se dijalog svjetlosti i tame pokazuje znakovitim, gdje se iz dubine, čak bezdana, mraka, pomaljaju tragovi prema kojima ne možemo ostati ravnodušni.
Damir Matijević je učestalo hodao noću dragim mu Zagrebom, znanim ulicama i trgovima, u raznim godišnjim dobima, te svojom kamerom hvatao zanimljive scene i situacije. Poput noćne leptirice posebno je bio privučen uličnim svjetiljkama, a poput uporna šetača naročito je hodočastio parkove i njihove spomeničke jezgre. Ali u njegov su kadar najradije upadali oni svjetlosni izvori koji su se morali izboriti za svoj status u konfrontaciji s obližnjim zidovima, što su im priječili rasprostiranje, ili u konkurenciji sa stablima, što su im ritmizirala raspored. Među najuspjelije sekvence Matijevićevih noćnih zagrebulja svakako su snimci ujednačenih nizova uličnih lampiona, što se odrazuju u vodi ili se izmjenično prepliću s deblima i krošnjama.
Posebno je zanimljiv Matijevićev odnos prema bljesku i obasjanju što često silovito nadire u srce kadra, prijeteći čak da svojom difuznošću i raspršenošću relativizira zbiljske koordinate motiva. Pritom se prisjećamo kako je na prethodnoj izložbi preferirao upravo čvrste obrise i jasne prostorne odrednice, pravu geometriju prizora (Uostalom, i naslov izložbe Zidovi, podovi, stupovi, svodovi svjedočio je naglašenu težnju za fiksiranjem arhitektonskih elemenata, vertikala i horizontala). Ovom je zgodom poželio tražiti baš suprotne efekte, umjesto statičkih dinamičke, umjesto linearnih mrljaste sastojke kadra. Naravno, razlika je i u samoj naravi ambijenta, a ne samo u dobi dana: snimci s ranije izložbe nastali su na jugu i u tijesnim ambijentima u koje je sunce prodiralo, dok su kadrovi Zagreba noću, naravno, uhvaćeni u sjevernjačkoj atmosferi i osvijetljeni umjetnim svjetlom što se koncentrično rasprostire po širinama i prodolima prostora.
Možda je pokoji put Matijević poželio i u Zagrebu naći jače geometrijsko uporište, određenije perspektivne planove. Prizor s kolodvora ima naglašenu centričnost i usmjerenost prema točci u kojoj se sijeku dijagonale pobočnih strana; prizor s blistavim tramvajskim tračnicama i svijetlom trakom prolaska vozila također ima čvrsto “crtovlje”, a neonskim cijevima uokvireno pročelje “Elektre” tvori jaki naglasak iskošena pravokutnika. Ali u većini radova dominira mekoća i blagost svjetla što miluje okolni zrak i nježno klizi po površinama što je prisno odrazuju.
Tonko Maroević
Popis izloženih radova:
1. Noć poslije, 2014., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
2. Splavnica, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
3. Dolac I, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
4. Pogled na katedralu, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
5. Staro i novo, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
6. Konjanik, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
7. Dolac II, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
8. Mali noćni razgovori, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
9. Zagrebu s ljubavlju, 2012., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
10. Kaskade Gornjeg grada, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
11. Tebi grade moj, 2014., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
12. Kumica, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
13. Cukeraj, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
14. Gospodin Ledeni, 2014., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
15. Grič br.1, 2012., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
16. Prozor jedne sobe, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
17. Dverce, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
18. Strossmayerovo šetalište, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
19. U zaklonu, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
20. Procjep, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
21. Usijanje, 2012., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
22. Tramvajska stanica, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
23. Tajni vrt, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
24. Susret u Muzičkom paviljonu, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
25. U sjeni drveta, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
26. Pečenjara, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
27. Ljubavna večer, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
28. Bakini kolači, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
29. Brzina, 2012., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
30. Donji grad, 2012., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
31. Odlazak, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
32. Nestajanje, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
33. Božićna drvca, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
34. Vrtoglavica, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
35. Prvi snijeg, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
36. Labuđe jezero, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
37. Jarunska obala I, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
38. Jarunska obala II, 2013., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
39. Oči, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
40. Svjetleća zgrada, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
41. Mostić, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
42. Maksimirski odbljesci, 2011., želatinski srebrotisak, 29×29 cm
Damir Matijević rođen je u Offenbachu a. M. (Njemačka) 1970. godine. Nakon završene srednje škole COUO “Ruđer Bošković” i Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, počinje raditi u “Končaru” – Sklopna postrojenja, u tehničkom uredu kao konstruktor, gdje radi i danas. Umjetničkom fotografijom bavi se više od dvadeset godina, a 2013. godine postaje i član Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu. Izlagao je do sada na dvije samostalne i više skupnih izložbi, a radovi su mu objavljeni u više stranih fotografskih časopisa. Živi i radi u Zagrebu.
Samostalne izložbe:
2012. Zagreb, Galerija Matice hrvatske: Zidovi, podovi, stupovi, svodovi…
2013. Sisak, Galerija Siscia Obscura: Zidovi, podovi, stupovi, svodovi…
Skupne izložbe:
2009. Rovinj, Photodays festival – finalist u kategoriji Arhitektura: Prozor
2009. Rijeka, Mali salon, Korzo: Galerija finalista Photodaysa: Prozor
2009. Rumunjska, SIBIU, 13th International photographic Salon: Dječak
2009. Rumunjska, SIBIU, 13th International photographic Salon: Seoski put
2013. Zagreb, Meštrovićev paviljon, Galerija Prsten, Recentna izložba članova HDLU-a: Mol
fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros
