ALEKSANDAR AUGUSTINČIĆ
Scenografija Usnule ljepotice (pasteli) – 24. 1. – 5. 2. 1994.
(naslovnica kataloga)
Aleksandar Augustinčić spada u antologijske ličnosti povijesti hrvatskog glumišta. Također, on je jedan od tvoraca Zagrebačke scenografske škole. Preko 400 inscenacija koliko ih je u Zagrebu, Hrvatskoj i svijetu napravio viđene su u geografskom dijapazonu od Tokija do New Yorka, od Moskve do Rima. Učitelj mu je bio otac hrvatske scenografije slavni Ljubo Babić kod kojeg je izučio i grafiku i slikarstvo i scenografiju i estetiku. Naučio ga je i bite uvijek inovator i tražilac novih putova. Međutim, ono u čemu je Šandor bio i ostao nenadmašiv, i čemu je daleko nadišao sve svoje kolege scenografe bila je upotreba rasvjetnih izvora u scenskom prostoru. Istražujući vječnu poetsku igru svjetla medu mračnim razapetim platnima scenskog dekora ovaj se mag rasvjete vinuo do najviših vrhunaca, i nije čudno da su ga kolege scenografe (i to one najveći) znali zamoliti da im pomogne realizirati na scene njihove ideje lijepo nacrtane samo u skicama. I veliki redatelji znali su ga često tražiti da im bude scenografom poput Gavelle, Strozzija, Habuneka ili Georgija Para. Spomenimo i neke nezaboravne predstave poput Cezara i Kleopatre, Tartuffe, Egmonta, Hamleta, La Candelarije, Fantastične simfonije, Ukletog Holandeza, Elektre, Salome, Sata Španije ili Borisa Godunova (realiziranog s Lovrom Matačićem u Rimu).
Prezauzetost u kazališnom životu naše zemlje nije mu dopuštala da se sustavno bavi svojom drugom ljubavi a to je slikarstvo. Konačno to mu se ostvarilo kad je ušao u mirovinu. Uživaocima njegove umjetnosti predstavio se tad i u jednom novom vidu – slikama divnih pejsaža rađenim poglavito u pastelima. Vrativši se u svoju mladost odakle je potekao, njegove se boje naslađuju zagorskim pejsažima. Lutajući kajkavskim bregima taj likovni hodočasnik vodi nas od kapelice do kapelice kao centralnog objekta svojih terra, preko malih brežuljaka i uvijek prisutnih stabala koji su naprosto koloristički komentatori godišnjih doba. Evo nas sad na žumberku, sad na Zelenjaku gdje je himna hrvatska spjevana, onda na Promenade u Klanjcu, kod Svete Ane, u Kumrovcu, kod Svete Eme i Svetog Roka i tako po malim bregima sve do stražnje strane Sljemena gdje vas iza brda čeka Zagreb.
Kao pravi učenik Ljube Babića, Šandor je poput svoga učitelja uvijek težio da ude u strukturu materije, da izrazi likovnu bit. Gledajući njegove današnje pejsaže možda će se netko zapitati da li je moguće da se baš nigdje u tim slikama ne krije i Augustinčić scenograf. Funkcionalist.
Kako da ne. Pogledajte: Svi pejsaži naslikani su sa svega tri elementi na pozornici prirode: To su crkva, stablo i brežuljak.
Mr Antun Celio Cega
Aleksandar Augustinčić rođen je 19. listopada 1921. godine u Zagrebu. Diplomirao je scenografiju na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti (specijalka Ljube Babića za scenografiju). Od 1950. godine radi kao scenograf u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Kao scenograf usavršavao se 1957. i 1965. godine u Parizu, a 1966. u Bayerthu. U Hrvatskom narodnom kazalištu postavio je blizu dvjesto predstava to je scenografski pripremio još toliko širom zemlje. Surađuje s kazalištima u inozemstvu, a scenski oprema i filmove. Sudjelovao je na skupnim izložbama scenske umjetnosti u Poljskoj, SAD-u, Austriji i Brazilu. U sklopu izložaba kojima su predstavljeni najznačajniji hrvatski scenografi, Zavod za književnost i teatrologiju JAZU postavio je u kavani Palainovka 1982. godine i samostalnu izložbu A. Augustinčić. Za umjetnički rad nagrađen je Nagradom grada Zagreba i to 1969. godine za scenografiju Krležinih Balada Petrice Kerempuha i 1975. godine za Wagnerova Ukletog Holandeza. Živi i radi u Zagrebu.