MIRJANA TOMAŠEVIĆ DANČEVIĆ
Fotografije – pjesme – 7. 9. – 22. 9. 2016.
FOTOGRAFIJE – PJESME
Posvećena istraživanju samosvojnosti Mirjana Tomašević Dančević od svoje prve izložbe dosljedno provodi i razvija ideju suživota riječi i slike, koja je s godinama poprimila dnevnički karakter. Kao prirodni nastavak prethodnih dnevnika, poput Dnevnika osjećaja utemeljenog na crtežima – pjesmama, koji je svoju javnu ulogu dobio kroz prisutnost na zastavama i podnim naljepnicama u javnom prostoru u sklopu festivala Cest is d’Best, autorica započinje vođenje fotografskog dnevnika unutar kojeg istražuje vlastiti bitak kroz odnos spram okoline u kojoj boravi. Riječ je o slojevitom dnevniku koji se tijekom godina razvijao kroz nekoliko faza objedinjujući autoportrete realizirane u formi sjene i refleksije, te upotpunjene kratkim lirskim iskazima pomoću kojih autorica dijeli svoje misli i osjećaje s promatračem. Fotografski motiv dodatno je akcentuiran ispisivanjem teksta rukom na bjelinama rubova fotografije čime se paralelno fotografije transformiraju u fotografije – pjesme. Fotografija unutar dnevničkih ciklusa nema svrhu samostalnog umjetničkog medija, već služi kao digitalni zapis kojim autorica bilježi svoje kretanje u određenom prostoru i vremenu.
Mirjana Tomašević Dančević umjesto tradicionalnog autoportreta uzima motiv sjene kao primarni izraz svoje biti. Iako je riječ o pukoj plohi koja ne propušta sunčevu svjetlost, ona snažno svjedoči o autoričinoj prisutnosti i karakteru. Odabir trenutka, mjesta, doba dana, okruženja i vremenskih prilika odraz je emocija koje autorica želi prenijeti. I dok sama silueta sjene svjedoči o njezinim fizičkim karakteristikama, položaj tijela i stav neverbalno komuniciraju s okolinom i promatračem. Snaga emocija prenosi se svjesno ili intuitivno odabranim teksturama podloge na kojima se sjena pojavljuje. Poseban moment čini sjena autorice inkorporirana u akromatski raster sjena nastalih svjetlošću koja prolazi kroz žičane ograde modernih geometrijskih struktura ili starinskih vitičastih kovanih ograda. Sjena autorice smještena u samom uglu kompozicije nenametljivo potvrđuje njezinu prisutnost, dok primat prepušta igri rasterske mreže, a liriku kovane ograde dodatno pojačava uplivom crvene boje bobičastog voća koje je palo s obližnje krošnje i time obogatilo kompoziciju.
Tekstura igra veliku ulogu i u autoportretima – refleksijama, gdje smrvljena, izbrazdana, ispucala, prozirna ili eterična podloga predstavlja izravan otisak emocija autorice. Ovakvim indirektnim načinom autoportretiranja Mirjana Tomašević Dančević razvija poseban odnos s prostorom u kojem se nalazi, pridajući mu jednaku važnost kao i samoj svojoj pojavnosti, te time ističe primat neraskidive uzročno-posljedične veze čovjeka i njegova prirodnog okruženja. Bilježenjem motiva kojima inače ne pridajemo pažnju, poput odbačenih i zapuštenih elemenata, povlači se pitanje promijenjene percepcije. Vidjeti neviđeno, odnosno vidjeti drugačije od očekivanog, znači zabilježiti nešto naoko prosječno i zapušteno poput ustajale vode koja reflektira ljepotu prirode oko sebe i pritom anulira vlastiti sadržaj ispod površine koja zrcali modro nebo. Na isti način nastaju i fotografije urbanih sredina gdje refleksija u razbijenom staklu fragmentira i udvostručuje odraz samog motiva, te gradi vlastitu kompoziciju svijeta slučajnim ‘zarobljavanjem’ pojedinih elemenata iz okoline u svojim usitnjenim kadrovima razbijenog stakla.
Zanimljivo je kako kroz refleksiju drugačije vidimo svijet, kada nam u fokus ulaze motivi i elementi koje možda ne bismo zamijetili prostim okom, poput odraza u prometnom zrcalu u čijoj se kružnoj formi reflektira narušena ljepota fasade stare kamene kuće s modernim rješenjima satelitske antene i klima uređaja, dok nas more u daljini podsjeća na ljepotu u kojoj živimo. Od napuštenih i devastiranih gradskih prostora, preko prilagodbe kulturne baštine suvremenom životu, do nagrđivanja i devastacije kulturnog i povijesnog naslijeđa, Mirjana Tomašević Dančević komentira i bilježi ekološku i kulturnu skrb ili ne-skrb za kulturna dobra koja su nam povjerena. Korak dalje u angažiranom promišljanju o svijetu oko sebe predstavlja ciklus Cvjetovi asfalta unutar kojeg nestaje refleksija, autorska sjena i rukom ispisani stihovi, a naglasak se stavlja na koncept i pročišćenu tekstualno-vizualnu cjelinu. Oksimoron u nazivu ciklusa nagoviješta spoj krutog industrijskog materijala i zelenila prirodnog svijeta koje se nazire kroz raspukline asfalta, dok intervencija bojom prati prirodno nastali oblik dajući mu posve novo značenje.
Ovaj sveobuhvatni proces misaonih, kontemplativnih i fizičkih radnji uhvaćen fotoobjektivom i obogaćen zabilježenim mislima i emocijama introspektivni je dnevnik intimne prisutnosti autorice koji rezultira konkretnim izrazom ljudskog duha obnovljene životne energije i samosvijesti, ali i uvijek prisutnim traženjem i pronalaženjem potvrde vlastite osobnosti.
Sonja Švec Španjol
Mirjana Tomašević Dančević, profesorica je povijesti umjetnosti i engleskog jezika (diploma Filozofskog fakulteta, Sveučilište u Zagrebu) i likovne kulture (diploma Akademije likovnih umjetnosti, Zagreb). Nezavršeni rad na doktoratu iz područja umjetnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (mentorica: prof. dr. Jadranka Damjanov). Kao likovna umjetnica, autorica i edukatorica izražava se slikom (image) i riječju.
Rođena je 20. lipnja 1954. u Puli…
Od rujna 2012. nastavnica je likovnoumjetničkih nastavnih predmeta u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu.
Paralelno s radom u Školi, od rujna 2014. voditeljica je Izložbenog salona Izidor Kršnjavi u Zagrebu.
Dobitnica je Državne nagrade Ivan Filipović za 2012. godinu – za postignuća u odgojno-obrazovnom području.
Predsjednica je Hrvatskog vijeća Međunarodnog društva za obrazovanje putem umjetnosti – InSEA (HRV-InSEA). Vijećnica u Svjetskom vijeću InSEA-e – za Europsku regiju od 2011. do 2014. Pri ovim je udrugama od 2010. do 2015. autorica i organizatorica četiri međunarodne izložbe digitalne fotografije: Bol/Pain: Osjećaj boli u radovima umjetnica-edukatorica, Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, Zagreb, 2010.; Bol/Pain: Osjećaj boli u radovima učenica i učenika od 12 do 19 godina, Izložbeni salon Miele, Zagreb, 2011.; Radost/Joy, Gradski muzej i galerija Jastrebarsko, Jastrebarsko, 2012.; Poruke/Mess@ges, Školica, Muzej suvremene umjetnosti – Pedagoški odjel, Zagreb, 2013., i suorganizatorica za dvije izložbe prenesene u drugi izložbeni prostor: Poruke/Mess@ges, Galerija Striegl, Sisak, 2014.; Mali salon, MMSU, Rijeka, 2015.
Autorica je knjige Kako nacrtati osjećaj? – Likovna terapija i (s)likovni dnevnik kao samopomoć (Zagreb: Profil, 2005.) i knjige Letjeti i vratiti se (Zagreb: Knjigra, 2010; (pogovor: Julijana Matanović; književna kritika: Helena Sablić Tomić, Kako pisati emocije, Vjesnik, 8. 2. 2011., str 19), obje s autorskim crtežima – pjesmama.
Koautorica je prvog udžbenika za likovnu kulturu za učenike osnovne škole,
Tomašević Dančević, M.; A. Šobat (2000–2003) Likovna kultura: udžbenik za 5,. 6., 7., 8. razred osnovne škole. Zagreb: Profil.
Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Članica HDLU-a od 1983. godine.
Samostalne izložbe:
- Fotografije – pjesme, Fotogalerija Dubrava, Zagreb, 7. – 21. 9. 2016.
- Autoportreti – sjene i teksture grada, Izložbeni salon Muzeja Međimurja Čakovec, Čakovec
- Kornati – Šibenik – Krka u sjeni, Galerija Gradske knjižnice Juraj Šižgorić, Šibenik
- Dnevnik traženja sjene, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb
- Kako nacrtati osjećaj?, II, Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, Zagreb
- Kako nacrtati osjećaj?, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb
- Carmina utilia 2, Studio Galerije Karas, Zagreb
- Carmina utilia (Upotrebljive pjesme), Galerija Studentskog centra, Zagreb
- Izložba unikatnih slikovnica i ilustracija, Galerija knjižare Mladost, Zagreb
Autorica o izložbi
Fotografije – pjesme refleksije, fotografije – pjesme sjene, fotografije – pjesme „bez sjene/refleksije“
1.
Fotografija – pjesma u mom se radu prvi put pojavila krajem 2011. kao podvrsta autoportreta – refleksije, bilježenog digitalnom fotografijom u formi dnevnika u razdoblju od svibnja 2007. do kraja 2011., a nadalje samo povremeno. Pojam refleksije u mojim fotografijama/pjesmama odnosi se na zrcalnu refleksiju, pojavu odbijanja svjetlosti od glatke površine – fizičku pojavu pri kojoj nastaje virtualna slika, ali i na poetsko i kritičko promišljanje o (aktualnim/ranije) zabilježenim pojavnostima. Fotografijom se istražuju međuodnosi takve virtualne slike-autoportreta i okruženja s kojim ona (odnosno ja osobno) komunicira.
Moja prva fotografija – pjesma refleksije, U izvrijeđanoj vodi vidjeh sebe u zlatu…, izložena je na 2. trijenalu hrvatskog autoportreta u prosincu 2011.
2.
Potom je predstavljena prva fotografija – pjesma sjene, kao podvrsta autoportreta – sjene, koji u velikom broju nastaje u procesu moga dnevničkog istraživanja međuodnosa vlastite sjene i najrazličitijeg okruženja s kojim ona komunicira, u periodu od travnja 2007., što je tek nešto ranije od pojave autoportreta – refleksije, do kraja 2009. i nadalje samo povremeno.
Zajednička odrednica obje grupe ovih fotografija – pjesama jest rukom dopisani (lirski) tekst na bjelinama njihovih rubova, u kontinuitetu u smjeru kazaljke na satu, odozdo prema gore, slijeva nadesno i odozgo prema dolje (odnosno do izrade digitalne fotografije ispisan samo elektronički). Dnevnički podaci vezani uz fotografiju ostaju zabilježeni na dnu tiskane fotografije.
Prva fotografija – pjesma sjene bila je:
Za moga sina / Ulazim sjenom u zaprtu crkvu, digitalna fotografija, pisani tekst na kapofiksu, 45 x 30 cm, Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, 10. – 30. 12. 2014. (grupna izložba).
3.
Grupa radova improviziranog naziva fotografije – pjesme „bez sjene/refleksije“ prvenstveno se odnosi na ciklus Cvjetovi asfalta / Les fleurs d’asphalte, koji nastaje od 2011. do danas.
Bavi se istraživanjem međuodnosa gradskog okružja i prirode, u tehnici digitalne fotografije, međutim bez posredovanja i bilježenja lika same autorice u ostvarenoj fotografiji.
Ostale razlike u usporedbi s prethodnim vrstama fotografija – pjesama: fotografije su digitalno manipulirane, njihov je digitalni ispis na platnu, znatno su većih dimenzija, a tekst nije ispisan ručno u sklopu „slike“, nego je računalno ispisan i zaseban kao dodatak (izloženoj) fotografiji.
Neki oblici ovih pjesama kao njihove predfaze predstavljene su u javnom prostoru gradskoga trga na manifestaciji Cest is d’Best 2013. i na godišnjoj izložbi članova HDLU-a 2013. – kao Art Walk podne naljepnice dimenzija 100 x 70 cm, odnosno 70 x 50 cm.
Ostala dva ciklusa iz iste grupe radova zasad uglavnom nisu prezentirana u javnosti.
Za ovu izložbu izdvojeno je 27 fotografija – pjesama.
mtd, srpanj 2016.
Popis izloženih fotografija – pjesama
- U izvrijeđanoj vodi vidjeh sebe u zlatu, 2011., digitalna fotografija (Čara, Korčula, 3. 8. 2011., 19:31), pisani tekst, 33 x 45 cm
- Pronaći se, zahvalna, u zrcalu vlati trave…, 2012., digitalna fotografija (Pitve, Hvar, Gustirna 1, 22. 7. 2009., 19:04), pisani tekst, 33 x 45 cm
- Za moga sina / Ulazim sjenom u zaprtu crkvu, 2014./2016., digitalna fotografija (Jelsa, Hvar, Sv. Rok, 29. 7. 2009., 19:45), pisani tekst, 33 x 45 cm
- – 6. Cvjetovi asfalta 1 – 3 / Les fleurs d’asphalte 1 – 3, 2015., digitalni tisak digitalno bojanih fotografija (Zagreb, Jarun, 9. 4. 2011.; 6. 8. 2011.; 6. 8. 2011.) na platnu, 100 x 70 cm; tisak teksta stiha na papiru/kapofiksu, 15 x 21 cm
- Obmanute pastrve mome zagubljenom autoportretu…, 2015/2016., digitalna fotografija (Gacka, Ribogojilište, 5. 7. 2007., 14:54), pisani tekst, 33×45 cm
- Moje sjene, refleksije sjena … što je „sada“ i što je „zbilja“?, 2015/2016., digitalna fotografija (snimljena u Galeriji Vladimir Filakovac, Zagreb, 16. 3. 2009., 13:42), pisani tekst, 33×45 cm
- Refleksije, sjene i crvena propusnost sunčeva svjetla, 2015/2016., digitalna fotografija (Zagreb, A., 12. 7. 2011., 8:28), pisani tekst, 33×45 cm
- Moja sjena k‘o crni anđeo u gradu tišine, 2015/2016., digitalna fotografija (Vis, 14. 4. 2009., 15:16), pisani tekst, 33×45 cm
- U Osaki i Kyotu moja sjena ima novu formu, 2015/2016., digitalna fotografija (Osaka, Japan, 1. 8. 2008., 16:15), pisani tekst, 33×45 cm
- Radosni sunčev disk na prizemljenoj jahti u promrzlo popodne, 2015/2016., digitalna fotografija (Split, Lučica Zenta, 9. 2. 2009., 16:20), pisani tekst, 33 x 45 cm
- U gustoj vodi s kukcima, uz plavilo modre galice, 2015/2016., digitalna fotografija (Pitve, Hvar, 22. 7. 2009., 19:02), pisani tekst, 33×45 cm
- Gradski autoportreti u negiranim izlozima praznih lokala, 2015/2016., digitalna fotografija (Zagreb, Trešnjevka, 19. 5. 2008, 11:17), pisani tekst, 33×45 cm
- U prozoru crkve svetoga Roka u Jelsi, 2015/2016., digitalna fotografija, (Jelsa, Hvar, Crkva sv. Rok, 29. 7. 2009., 19:45), pisani tekst, 33×45 cm
- U prometnom zrcalu nenadanom – odraz krugova i četverokuta iseljenog otoka, 2015/2016., digitalna fotografija (Vis, 15. 4. 2009., 17:20), pisani tekst, 33×45 cm
- Cvatu stakleni cvjetovi u praznoj galeriji odbačenoga, 2015/2016., digitalna fotografija (Zagreb, Prečko, 25. 9. 2009., 17:20), pisani tekst, 33×45 cm
- Posustali anđeo il’ se na crkvenoj klupi tek odmara?, 2015/2016., digitalna fotografija (Jelsa, Hvar, Sv. Fabijan i Sebastijan, 27. 7. 2007., 16:57), pisani tekst, 33×45 cm
- Probušena sjena ima svoj križ, 2015/2016., digitalna fotografija (Cavtat, Groblje sv. Roka, 15. 7. 2008., 16:49), pisani tekst, 33×45 cm
- Plava sjena u rumenilu kraja dana, 2015/2016., digitalna fotografija (Split, Lučica Zenta, 9. 2. 2009., 17:04), pisani tekst, 33×45 cm
- Svileno i lepršavo na tren na kamenom zidu zaustavljeno, 2015/2016., digitalna fotografija (Vis, 14. 4. 2009., 15:46), pisani tekst, 33×45 cm
- Naslijeđena ljepota teret je gradu, 2015/2016., digitalna fotografija (Čakovec, 26. 5. 2009., 13:29), pisani tekst, 33×45 cm
- U svjetlosti-svetosti dvorca Eltz u Vukovaru, oglođanih podova, 2015/2016., digitalna fotografija (Vukovar, 2. 7. 2008., 17:38), pisani tekst, 33×45 cm
- Čemu služe kovane ograde urbanih vrtova?, 2015/2016., digitalna fotografija (Rijeka, 11. 7. 2007., 15:31) , pisani tekst, 33×45 cm
- Villa Ružić, u kojoj Ivana nije pisala…, 2015/2016., digitalna fotografija (Rijeka, 11. 7. 2007., 15:53), pisani tekst, 33×45 cm
- Zapis iz intimnog dnevnika i Ekzekijasov Ahil, 2015/2016., digitalna fotografija, manipulacija bojom (Jelsa, 5. 7. 2007., 16:58), pisani tekst, 33×45 cm
- Žena-kokoš, vrtni roštilj i ruža vjetrova, 2015/2016., digitalna fotografija (Jelsa, 5. 7. 2007., 16:12), pisani tekst, 33×45 cm
fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros