RASEMA SELIMOVIĆ
Tapiserije – 8. 2. – 21. 2. 1978.
(naslovnica kataloga)
Tapiserija Raseme Selimović u isti je mah i priprosta i rafinirana, u njoj se ogleda zrela dob. Sada ova rasna tkalja razdaje pouzdanost i toplinu teksture najskromnijim dodirom.
Rasema je dosegla gornju točku iskustva.
Godine 1971. jednoj je tapiseriji pridodala pletenicu. Poriv je bio bezazlen: pred oči joj došla slika mještanke s pregačom, kosa spletenih u duge, teške, pletenice.
Prve je proreze u tapiseriji otkala 1973. godine. Mislila je na hrapavost kore po stablima šuma oko Bosanskog Petrovca, na ispucalost debla, na udubine kamene ograde oko svoje kuće.
Ukras joj je sveden na utkani plastični trag, to je onda prisjećaj na plot od pletene šibe, na košnicu od šiblja; ako je lukovit, tada prizivlje sjećanja na negdanjem petrovačkom jezeru. Nema ga već, isušeno je. A tamo bi kamen bačen u vodu širio uokrug uzgibanu površinu, motive Rasemine tapiserija. Istinski umjetnik ne izmišlja, on doista vidi, mašta mu je istom pratilja u obuzdanoj pustolovini kreacije.
Samo majstor odabire jednostavnost.
Drugi je znak zrelosti predanost materijalu. Rasema se mudro podvrgava vuni, ona joj osluškuje biće, izmamit će u tkanju složene valere ritmičke i tonske stupnjevitosti.
Samo vrhunski majstor odabire prirodnost.
Tapiserija je napokon naravni izražaj Raseme Selimović. U rodnoj je kući od najmanjih nogu upijala ljepotu i umijeće što ih je demonstrirala mati za tkalačkim stanom. Majka joj je učitelj, učila je dvama jezicima: govornom i tkalačkom.
Rasemino djelo pomiruje pučku tradiciju i senzibilitet suvremenog umjetnika: individualnost govora, posizanje za izvorima, metjerski eksperiment, spoj raznorodnih mogućnosti i načina, poricanje tradicionalnih zakonitosti. Ono ne nasljeđuje bosansko-petrovačku školu, ali afirmira pučku epiku.
Odustala je Rasema od efekata bojane vune – ako i boja, onda isključivo prirodnim sredstvima (hrastova kora, luk) – da bi objavila paletu prirodnih nijansi.
Njezina je tapiserija umjetnički čin preobrazbe, a opet i regionalna i univerzalna tvorevina rustičnog porijekla i modernog poimanja, i izvorna i naša.
Josip Škunca
Katalog djela:
1. Smeđa tapiserija, 1973., vuna, 154×240 cm
2. Crno-siva tapiserija, 1975., vuna, 82×142 cm
3. Crno-siva tapiserija, 1975., vuna, 90×160 cm
4. Smeđa tapiserija, 1976., vuna, 150×230 cm
5. Smeđa tapiserija, 1976., vuna, 114×137 cm
6. Smeđa tapiserija, 1976., vuna, 150×230 cm
7. Smeđa tapiserija, 1976., vuna, 86x135cm
8. Smeđa tapiserija, 1976., vuna, 63×108 cm
9. Smeđa tapiserija, 1977., vuna, 84×117 cm
10. Smeđa tapiserija, 1977., vuna, 72×164 cm
11. Smeđa tapiserija, 1977., vuna, 73×157 cm
12. Smeđa tapiserija, 1977., vuna, 77×157 cm
13. Smeđa tapiserija, 1978., vuna
Rasema Selimović rođena je 1936. godine u Bosanskom Petrovcu. Umjetničkom se tapiserijom bavi od 1961. godine. Surađivala je s Jagodom Buić, Hajrudinom Kujundžićem, Edom Murtićem i drugim umjetnicima. Tapiserije joj se nalaze u Muzeju za umjetnost i obrt, Modernoj Galeriji u Zagrebu, te privatnim zbirkama u zemlji i SR Njemačkoj. Izlagala je na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.
Samostalne izložbe:
1973. Zagreb, Galerija Likum
1974. Radenci, Staklena dvorana (s Cvetkom Miloš)
1975. Trogir, Modefest 75`
Skupne izložbe:
1972. Zagreb, Muzej za umjetnost i obrt, „Umjetnost tekstila“
1973. Beograd, Muzej primenjene umetnosti, „Umjetnost tekstila“
1973. Zagreb, VIII. zagrebački salon
1973. Rim, Tjedan Zagreba u Rimu
1974. Zagreb, IX. zagrebački salon
1974. Subotica, Izložba tekstilne sekcije ULUPUH-a
1974. Bačka Topola, Izložba tekstilne sekcije ULUPUH-a
1974. Senta, Izložba tekstilne sekcije ULUPUH-a
1975. Zagreb, Palača „Vatroslav Lisinski“, Izložba tekstilne sekcije ULUPUH-a
1977. Zagreb, XII. zagrebački salon
(iz knjige dojmova)