MIRO VUCO
Centar za indetifikaciju – 20. 2. – 5. 3. 1979.
(naslovnica kataloga)
Centar za indetifikaciju
Banalni svijet dobro uhodane konvencionalnosti, iskalkulirane ugode i znalački garantirane sreće, ruši se otkrivanjem prvobitnog i početnog, što rađa spoznaju o mizernosti dosegnutog i potrebi njegovog prevladavanja, dužina prevaljenog puta postaje jasna i gotovo mjeriva. Radi se naime o bijafranskom sluhu za probleme. Svijest promatrača treba dakle radikalnim impulsom premjestiti u prostor važenja simbolički intoniranog svjetskog poprišta i njegovog košmarskog imagea. To je prvi odlučujući, vitalistički moment. Drugi je međutim određen spoznajom o neprestanoj sklonosti za eliminiranje ove istine i načina njezine rekonstrukcije.
Vrijeme i trošivost prisiljavaju spoznaju i senzibilitet da, kada je riječ o izrazu tvarnosti i prostornosti, odrede parametre vlastite konačnosti i time je zaustave i determiniraju svjesno i koncepcijski, pri čemu postaje jasno da su te kategorije i socijalno strukturirane. Stoga kod kipara Mire Vuce, naturalistička napetost prepoznatljivih, no uprkos tome imaginarnih bića — kao napetost plastičke forme do u dramatičnost deformacije, počinje kao utemeljenje individualizacije i karakteriziranja upojedinjenog, a zatim, nasuprot tome, zasnivanje kompozicione snage djelovanja iracionalnog vala u oštrini djelovanja neke nepoznate, anonimne volje svijeta, kao negiranje te upojedinjenosti mnogostrukim ponavljanjem i variranjem karakterističnog pokreta figure i karakterističnog oblika. To vodi kretanju dalje i u smjeru prema unutra, te dolaženju do tipa strukture u kojem forma dobiva sve veću značenjsku težinu, a događanje traženog sadržaja postaje zbivanje komplementarno životu forme, tj njezinom ritmičkom pulsiranju i osipanju.
Vuco polazi od teškog i tektonskog, ostajući na tome tek djelomično. No ipak, eliminiranje kompaktnosti mase u fizičkom smislu, ne dovodi nipošto do ukidanja središnjih težišnih silnica koje napinju oblik i njegovu površinu. Jednako tako i tada kad kora puca i počinje se oslobađati unutrašnji prostor kao nastavak zbivanja vanjskog, a epiderma postaje ljuštura, znak nečega što je prošlo i ostavilo trag. Na djelu je dakle sve veća dematerijalizacija ekspresivne naturalističke forme – i to uz postignutu prozirnost i glatkost materijala organičkog karaktera s jedne strane, te postupkom lomljenja, struganja, probijanja i ponovnog sklapanje elemenata s druge. Kreativni proces nastavlja se naknadnim odnošenjem, interveniranjern kipara u vlastito djelo. Taj reverziblini odnos u smislu reagiranja na učinak koji samo djelo proizvodi, rješava pitanje ravnoteže angažiranog izraza, smisla forme i njezine poruke. Spomenimo ovom prilikom i to, da izraz koji konvergira ikonoklastičkoj minimalnosti, pogodnoj da se na pamfletistlčki način i sasvim pojednostavljeno izrazi neka ideja, biva ovim postupkom onemogućen i negiran, što međutim ne znači da je došlo do odustajanja od određenosti angažiranog stava. Posebna problematizacija forme znači istovremeno proširenje udarne snage angažiranih značenja, pronalaženja novih poticaja i stvaranje novih zaključaka.
Potreba za stvaranjem slojevite skulptorske strukture, paralelna je ovdje aktivizaciji prostora i svjetla, kao napose i stvaranju ambijenta kao scene na kojoj se postavljaju i nastoje riješiti ova pitanja, sa skulpturama koje učestvuju kao akteri čiji je smisao učinak cjeline. Prostor i svijetlo ulaze u unutrašnjost korpusa (kao što to čini neki put i figura po liniji sižea), ili se pak reflektiraju od njegove površine, dovodeći do prožimanja ili dodirivanja tvarnog i netvarnog, iluzije i stvarnosti, sjena stvari sa stvarima i bićima samim u njihovoj naturalističkoj emfazi i deestetizaciji.
Koji je smisao poruke? Njezina je pretpostavka napon kiparske ekspresije kao napon poriva i žudnje, neuklonjive i bezuvjetne u onom što živi za onim što živi, nagon konstruktivan i izgrađujući, ili pak konzumentski i razgrađujući, dakle sukob, kidanje, prodiranje i uništenje, te na kraju dominacija pobjedničkih životnih energija. Biti na tragu uopće, te u potrazi za razlogom svog vlastitog traženja, nužnog i neuklonjivog kao opsesija, otkriti podlogu tjeskobe kao prijetnje prazninom i iščezavanjem, znači za Vucu osvojiti napose i mogućnost trenutne, spoznajne i doživljajne stanke – granice tvarnosti na rubu vlastitog poravnavanja.
Doživljaj i uživljaj u kataklizmičko i krizno odnosi se i može se odnositi na najopćenitija spekulativna pitanja bića i stvarnosti u određenom obliku, a zatim i na pitanja društvene suvremenosti, s određenim referencijama na problem odricanja čovjeka kao vrste koja nastoji misliti. Odbačenost, bačenost i destruiranost ukazuju, kad je riječ o ovom djelu i na svu širinu nerealiziranih ljudskih mogućnosti, a ne možda na samodostatnost onog što je to naprosto vidljivo. Ovom negacijom postajemo svjesni svega čega nema, ili pak nema dovoljno, onog u čemu je današnji čovjek (kao čovjek od jučer) uporno deficitaran, trajući pasivno u izloženosti procesima destrukcije, jednako prirodnog, društvenog kao i egzistencijalnog porijekla.
Zdravko Poznić
Katalog djela:
1. Viseći na zidu, 1978. poliester, visina 170 cm
2. Čopor vukova, (14 skulptura), 1978. poliester
3. Dvije identificirane figure, 1979. poliester, visina 180 cm
4. Poslije svega (čovjek i vuk), 1978. poliester, visina 190 cm
5. Neidentificirani, 1978. poliester, visina 180 cm
Miro Vuco rođen je 15. rujna 1941. u Vojniću kraj Sinja. Akademiju likovnih umjetnosti završio je u zagrebu 1967., a postdiplomski studij na istoj Akademiji 1969. godine. Od 1969.-1971. bio je suradnik Majstorske radionice Antuna Augustinčića. od 1970. suosnivač je i član likovne grupe Biafra.
Samostalne izložbe:
1973. Zagreb, Studentski centar
1978. Zagreb, Salon galerije Karas
1979. Zagreb, Galerija Dubrava
Važnije grupne izložbe:
1968. Zagreb, I salon mladih
1970. Zagreb, III salon mladih
1971. Zagreb, IV salon mladih
1972. Zagreb, V salon mladih
1973. Zagreb, VI salon mladih
1974. Zagreb, VII salon mladih
1974. Zagreb, VIII zagrebački salon
1975. Zagreb, IX zagrebački salon
1975. Sarajevo, Izložba SLUJ-a
1975. Slovenj Gradec, Mir-75
1977. Beograd, Aktualnosti u hrvatskoj likovnoj umjetnosti
1977. Maniz, Moderna umjetnost u Hrvatskoj
1978. Zagreb, XIII zagrebački salon
1978. Sarajevo, Umjetnost u Jugoslaviji 1970./78.
1979. Zagreb, Kritičari odabiru
Od 1970. sudjelovao na svim izložbama likovne grupe Biafra.
Nagrade
1970. Nagrada III salona mladih, Zagreb;
1972. Nagrada SKOJ-a
(iz knjige dojmova)