MLADEN PERANIĆ
Crteži – 13. 3. – 23. 3. 1975.
Koralji kao egzistencijalna metafora
Mladen Peranić javio se na većoj i važnijoj izložbi istom lani. Bilo je to u Umjetničkome paviljonu, gdje se održao VII. salon mladih. Peraniću je tada 31 godina. Kasno? Za umjetnost ne. Spomenimo pritom da je prošlogodišnji Salon selekcioniran izuzetno strogo – ta se manifestacija likovnih umjetnika do 35. godine života tradicionalno održava u Zagrebu i republičkoga je karaktera – a da mu Zdenko Rus nameće visoki zahtjev relevantne umjetničke aktualnosti. Tražio se evidentni osobni prinos unutar općih odrednica suvremenih tokova. Ova pak samostalna Peranićeva izložba u galeriji Dubrava imala bi potvrditi da mu propusnica na VII salon nije izdana zabunom.
Premda u izlagačevoj biografiji čitamo da je dosad samostalno izlagao u dva navrata, i Peranićevu bi umjetničku biografiju valjalo početi Salonom mladih i izložbom u –dubravi. Tek se sada jasnije ocrtava profilacija, čiji korijeni sežu u 1973. godinu. Mislim da je ovaj odabir odlučio prvi narisani koralj ili studija okamina, a da su sve ostale slike i crteži, koji su kontinuirano nastajali od 1962., površinski preslik, akademiziranje, nategnuto epigonstvo odnosno, kasnijih godina, priprema za sukus stvari. Za pravi motiv: koralje.
Umjetnik koji je djetinjstvo proveo na otoku i u Senju nužno nosi mediteransko iskustvo koje je teško zanijekati. Pa i čemu. Nije li pjesnicima istinska gnoseološka i ontološka domovina prostor djetinjstva!? Treba samo, ovisno o mjeri misli i čuvstva, poslušati svoj glas, poraditi na adekvatnom izražaju. To dolazi s iskustvom, tapkanje za komercijalnim slikarstvom nije put identifikacije i stvaralačke samopotvrde.
Što je, u stvari, koralj (ili pak okamina) Mladena Peranića? Kameni koraljni kostur nastaje talogom. Vapneni koralj živi u zadruzi ili koloniji na podlozi odumrlih žarnjaka i tako nastaju grebeni i čitavi otoci, taj koralj nije onaj ukrasni koralj lepezaste, all krhke grančice organskoga porijekla, koji nastaje od koralina, već grubi, vapneni. Ne služi ukrašivanju, no njegove su gromada kadre podnijeti atolsku vegetaciju u toplim morima, a on sam, koralj, postaje dionikom čovjekova iskustvenoga pejzaža, kao i okamina, kao i ogradica, iz koje Peranić utire put svojoj životnoj metafori. Tako su koralji trajanje i iskonski egzistencijalni znak, mudrost povijesti, prvotna pojavnost koja je još tu, ono što je pred našim očima podvrgnuto univerzumu, u kojemu jesmo, i zakonitosti našega obitavališta, napokon ona tipično mediteranska neposrednost s patinom vjekova i nagomilanim tragovima uminulih civilizacija. Iznad Paga je golemi kameni Velebit, na otoku lunarni krajobrazi škrte flore.
Kako je u tome motivu sadržana moguća filozofija života i smrti, to je jednako moguće, a Peranić to i potvrđuje, razviti na njemu i eksplikaciju osobne mjere. Koralji su sada središte iz kojega se umjetnik otiskuje u pejzaže složene strukture. U zadnjim crtežima razaznajemo koralje, škrape i ogradice u sintezi jedinstvene kompozicije. On je vrstan risač koji se dade poučiti oblicima iz prirode, što mu dakako ne prijedi da usvojeno preoblikuje u sugestivan jezik medija. nosi se prastarim egzistencijalnim pitanjima i to čini suvremenom akribijom.
Josip Škunca
Katalog djela:
1. Ogradice, 1973., kombinirana tehnika na papiru, 50×35 cm
2. Škarpe, 1973., kombinirana tehnika na papiru, 70×45 cm
3. Škrape I, 1973. kombinirana tehnika na papiru, 42×20 cm
4. Okamine, 1973. kombinirana tehnika na papiru, 70×45 cm
5. Okamine I, 1973., monotipija/papir, 45×20 cm
6. Okamine II, 1973., tuš, pero, akvarel/papir, 45×20 cm
7. Koralji II, 1973., tuš, pero, akvarel/papir, 50×37 cm
8. Koralji III, 1973., tuš, pero/papir, 66×48 cm
9. Koralji IV, 1973., tuš, pero,akvarel/papir, 66×48 cm
10. Koralji V, 1974., tuš, pero,akvarel/papir, 45×20 cm
11. Okamine III, 1974., kombinirana tehnika na papiru, 50×35 cm
12. Škrape II, 1974., tuš, pero,akvarel/papir, 66×48 cm
13. Koralji IV, 1973., tuš, pero,akvarel/papir, 66×48 cm
14. Okamine IV, 1974., kombinirana tehnika na papiru, 50×70 cm
15. Škrape IV, 1974., kombinirana tehnika na papiru, 50×70 cm
16. Škrape V, 1975., kombinirana tehnika na papiru, 50×70 cm
17. Pejzaž, 1975., kombinirana tehnika na papiru, 83×70 cm
18. Pejzaž I, 1975., kombinirana tehnika na papiru, 45×64 cm
19. Pejzaž II, 1975., kombinirana tehnika na papiru, 100×70 cm
20. Pejzaž III, 1975., tuš, pero,akvarel/papir, 50×70 cm
21. Pejzaž IV, 1975., kombinirana tehnika na papiru, 50×70 cm
Mladen Peranić rođen je 23. travnja 1943. godine u Staroj Novalji na otoku Pagu. Školu primijenjene umjetnosti završava 1962. godine u Zagrebu, grafički odjel, od kada djeluje kao profesionalni industrijski dizajner. Izlagao je na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi.
Samostalne izložbe:
1973. Zagreb, Salon “Ciglenica”
1974. Rab, Salon Turističkog društva Rab
Skupne izložbe:
1974. Zagreb, Umjetnički paviljon, VII- Salon mladih
(iz knjige dojmova)