DRAGUTIN DADO KOVAČEVIĆ

T – sign –  6. 9. – 22. 9. 2000.

T–SIGN GRAFIČKO OBLIKOVANJE MAJICA

Na polju umjetničke grafike i dizajna ime Dragutina dade Kovačevića nije nepoznato. Dapače, moglo bi se kazati da Kovačević pripada krugu poznatijih i uspješnijih slikara-grafičara i dizajnera u nas, no na jednome području grafičkog oblikovanja on je i najuspješniji. To je područje grafičkog oblikovanja majica i tu je bez premca. Sam voli reći da je majica njegov stil – misleći pri tome na majicu kao raširen odjevni predmet koji istodobno služi za isticanje osobnog stava, za prijenos poruke u smislu „za“ ili „protiv“ nečega i slično. Takve ostvaraje dijeli, pak, na dvije vrste: na umjetnički oslikane i na turistički dizajnirane majice. One oslikane nastaju grafičkom intervencijom u standardan odjevni proizvod – T–shirt, na koji svoju kreaciju nadahnutu slovima polaže tankim kistom i otpornim bojama. Original, ako se nađe interesent, može biti reproduciran u serijskoj proizvodnji, no to ovisi o čimbenicima izvan Kovačevićeva atelijera.

Već je zapaženo da je Kovačevićev umjetnički rukopis određen stalnim istraživanjem u kojem je sažeto iskustvo grafičara i grafičkog dizajnera, poznavanje tiskarskih tehnika i materijala. To mu u opusu nije ograničavajuće nego, dapače, otvara prostor slobodnoj interpretaciji i imaginaciji. Krajnji rezultat bit će svojevrsna igra, no igra koja se temelji na strogim pravilima. Tako postavljena teza naći će potvrdu i na izložbi grafičkog oblikovanja majica u Galeriji „Dubrava“ koju Kovačević predstavlja pod nazivom „T-sign“. Naime, poigrava se izvornom grafijom riječi dizajn – design. Oduzima joj prva dva slova „d“ i „e“, a umjesto njih stavlja veliko slovo „T“ s crticom, posuđenicu iz uobičajenog sklopa T-shirt. Time dobiva oblik T-sign, u svakom slučaju duhovit i poticajan znak i na širem području oblikovanja motiva za industrijske proizvode, za desene i šare u tekstilnoj industriji, koji svjedoči o životnosti njegove dizajnerske prakse.

Dado Kovačević našao se već i u društvu najboljih dizajnerqa na gobalnom planu. U Graphisovoj“ knjizi „T-shirt Design 2“ iz 12998. nalazi mu se čak 11 rješenja za majice. U tome luksuznom izdanju na 224 stranice s više od 150 ilustracija niže se odabir najboljeg svjetskog dizajna na majicama, a sadržaj joj je definirao ocjenjivački sud na relaciji Zürich – New York – Tokio. Priznanje je izvojevano u konkurenciji stotinjak autora iz cijeloga svijeta, pa to zaslužuje pozornost ne samo domaće publike nego i domaće proizvodnje, koja bi takav podatak mogla dobro iskoristiti u reklamiranju proizvoda po Kovačevićevim originalima.

Knjiga je tiskana u Kni, iako je „Graphisovo“ sjedište u Švicarskoj, u Zürichu. Time je dodatno naglašen planetarni aspekt projekta o umjetnosti T-shirta koji kritički katalogizira ono ponajbolje u dizajnu na majicama, nastalo u svijetu u zadnje četiri godine. Kovačević je sa sedam rješenja dobro predstavljen i u knjizi istog nakladnika iz 1994. – „New T-shirt design“kada je od hrvatskih dizajnera bio uvršten još i Boris Ljubičić.

Kovačevićeve umjetničke realizacije karakterizira tamna podloga i likovnost minimalističke estetike utemeljene na slovima, uključujući odmjerene šare. U kolekciji turističkih majica bijelu podlogu dinamizira mu partija likovno funkcionalne poruke, kao što je rješenje majica za glavni grad Hrvatske Zagreb, posebno istaknuto najnovijim invencijama na izložbi u Galeriji „Dubrava“.

Cilj mi je jednostavnost – reći će Dado Kovačević – u smislu logotipa, sažimanje poruke koja može biti banalna, već viđena, ali u novome likovnom kontekstu pobuđuje nove asocijacije. Za mene je rad na majicama likovni problem. Slovo, trokut, krug, boja, svojevrsni je minimalizam koji se jednako može izraziti na majici kao i u slici. Mene zanima likovnost koja dolazi iznutra, iz svoje biti.

Josip Škunca

Dragutin Dado Kovacević rođen je 1954. u Petrinji. Osnovnu školu i gimnaziju pohađao je u Zagrebu. Diplomirao je 1978. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u grafičkoj klasi prof. Ante Kuduza. Samostalni je umjetnik. Član je HDLUZ-a, ULUPUH-a i HZSU-a. Od 1976. do danas izlagao je na sedamdesetak skupnih izložaba u zemlji i inozemstvu, a od 1983. godine izlaže i samostalno. Izveo je nekoliko murala i displaya i likovnih zahvata na Peščenici u Zagrebu i u Osoru. Dizajnom identiteta bavi se od 1983. godine. Specijalnost su mu umjetnički oslikane i turistički dizajnirane majice, vizualni identiteti (znakovi, logotipovi), vinske etikete i oprema. Surađuje s drugim dizajnerskim studijima. Godine 1988. osnovao je dizajnerski studio „Design Art“. Dobio je više nagrada i priznanja za plakat, suvenir i turistički dizajn, te za kolekcije grafičkih rješenja za majice.

Samostalne izložbe:
1983. Zagreb, Galerija Vladimir Nazor, „Kako nastaje duga“, grafike
1984.- Zagreb, Ga1erija Događanja“, plakati
1987. Zagreb, Galerija Dogadanja, „Dizajn Art dućan“ (s K. Bauerom i K. Skozretom)
1988. Zagreb, Galerija Moša Pijade, „Kako nastaje krajolik“, grafike
1988. Osor, Galerija Juraj Dalmatinac, (s Hrvojem Šercarom), grafike
1990. Zagreb, Galerija „Prozori“, plakati
1993. Zagreb, Galerija ULUPUH, „DeSign-Znak“, grafičko oblikovanje
1998. Zagreb, Galerija „Art centar“, „Splitski pleter“, crteži-kolaži
1999. Sv. Ivan Zelina, Galerija Sv. Ivan Zelina, „Art T- shirt“, oslikane majice
2000. Zagreb, Galerija ULUPUH, „Lijepo piše Zagreb“, grafičko oblikovanje
2000. Zagreb, Galerija Dubrava, „T- sign“, grafičko oblikovanje majica


(iz knjige dojmova)

Skip to content