RATKO PETRIĆ
Skulpture – 17. 11. – 27. 11. 1972.
(naslovnica kataloga)
Glagoljanje plastičkog amena
Ma koliko da je pri oblikovanju vlastite oblikovnosti Bijafra važna — ona je Ratku Petriću ponudila priželjkivanu atmosferu angažiranih, podržavala ga i poticala — ipak mu je to zagrebačka grupa samo privremenim utočištem. Ono važno u Petrićevoj umjetnosti dogodilo se godinu dana ranije. 1969. (s Bijafrom nastupa 1970.); najprije u skulpturi nazvanoj Susret, a potom u Čitaču novina, na Salonu mladih, pa je i svekolika kasnija djelatnost u stvari razradbom navedenih (ključnih) djela.
U Susretu utvrđuje dvojaki interes spram predmetnosti (šake su toga torza velike škare za rezanje metala), spram otuđena čovjeka (nagovještaj – oratora). Iz Susreta će razviti skulpture predmete ili pak kombinaciju skulpture sa stvarnim predmetom, a iz Čitača novina još i smisao za kiparsku primjenu estetike masmedija. Nije li taj Čitač prvi u nas kolažirani kip!?
ako zanemarimo petri6ev opus do 1969, koji tinja u sjeni Ksenije Kantoci pa i Vanje Radauša, naporedo s eksperimentiranjem u metalu, nije moguće zaobići karikaturu. U razdoblju, 1964.-1967. intenzivno radi i nastupa sa Zlatkom Bastašićem, Fedorom Kritovcem, Zoranom Pavlovićem i Ivom Šarićem — grupa je poznata pod imenom Škola zagrebačkih karikaturista — I to je možebit pravo izvorište njegove umjetnosti. Od karikature do grafičkog dizajna samo je korak (vrijedi i obrnuti redoslijed); od grafičkog dizajna do kolažirane skulpture, slovima izrezanim iz časopisa i novina, drugi (korak). Kad sumiramo iskustva, Petrić nam se ukazuje dosljednim i logičnim. Kulminira u kompozicijama koje su oratori-predmeti, koje su skulptorskom sintezom (njegova) vidokruga i umjetnosti shvaćene kao neposredni životni angažman . Iz trenutka tom trenutku, iz dana tom danu, iz epohe toj epohi; hitra reakcija jednog karikaturista; kreacija karikaturalnog kiparstva.
Odredivši u kratkim crtama opseg i domet Petrićevoga umjetničkog nazora na svijet – opredmećivanje čovjeka počima u Susretu, kasnije čovjek-predmet čita novine (Čitač novina), predmet-orator melje u beskraj, čovječanstvo postaje identificiranim predmetima (varijacija na temu: čovjek-predmet)., ruka s uraštenim žigom dostaje da bude kipom, ostalo je suvišno itd. – neka nam bude dozvoljeno i traganje za izgubljenim kiparevim vremenom: božanska ruka birokrata, nabrekla do čudovišnih razmjera, jer joj se sila neprestano povećava. Drži žezlo: pečat, određuje sudbinu od rođenja do smrti i nakon smrti. A tu ruku možete privezati na rame i uživati nekoliko trenutaka u (veličanstvenom) osjećaju da ste vladar.
Ništa bez ruganja. A kako je s birokratom, hoću reći sa skulpturom Amen, tako je i s inim mu djelima. Poruga, štos, pošalica. kuda ideš, čovječe? A taj blesavi čovjek, koji ne vidi dalje od nosa, on je golema glava raskrečenih laloka, rasipa u eter hrpetine otužnih fraza, ili uopće nema drugo do bezoblične plastične glave stvorene da sluša, deformirane da se upita o sebi. Takvo čudovište pobožno upija svete riječi, izgubilo je individualnost, nemoćno je, pasivno. Nekoliko čudovišta na okupu čini publiku bez digniteta, istog su obličja, predmeti. Tako jest iliti Petrićev Amen.
Dakle, karikatura više grafički dizajn jednako je plastična skulptura A la Ratko Petrić od 1969. na ovamo. Jedna je ishodišna točka popredmećivanje — osnovni simbol je čovjek od administracije — druga estetika, tj. neestetika novinskog tiska (mas-medija). Obje činjenice uzima mladi Petrić značajkama koje ga iritiraju, na osnovu kojih postvaruje (svoju) umjetničku (k)rea(k)ciju). Angažiran je do kraja; bliske su mu zasade pop-arta, što samo potvrđuje njegovu živu prisutnost u ovom — a ne nekom drugom vremenu.
Josip Škunca
(pozivnica izložbe)
(iz knjige dojmova)