Skip to content

BILJANA KNEBL

4 frtalji – 20. 2. – 8. 3. 2012. 

CJELINA OD ČETIRI FRTALJI

Vu jene su leti četiri frtalji,
Ki v ljubavi živu, jim su jako mali.

Dunja Knebl ovo pjeva, a Biljana slika, grafički oblikuje, fotografira. Onako kao što nas zapljuskuju divni valovi Dunjine glazbe, tako nas zapljuskuju Biljanine fotografije i u nama pobuđuju lijepe emocije, koje nadiru svim kanalima sjećanja, osjećanja, skrivenih imaginacija, neke vrste sna. Kao što riječi ove lijepe pjesme kažu, kad je ljubav, onda je sve, a kad je sve onda su svaki frtalj i svaka cjelina – mali. Otuda prepoznajemo, da je kod Biljane Knebl njena nesputana ljubav prema umjetnosti i prema stvaralaštvu velika i da se širi neodoljivo u njenim fotografskim pričama.

Jedna slika je pjesma, a četiri slike su uobličena poetska cjelina ispričana u četiri pjesme pod zajedničkim naslovom. Jer cjelina koju nam autorica podastire vodi nas u snažnom emocionalnom naboju u neko sjetno, molsko raspoloženje. To su isti oni  ugođaji  koje nam nude stihovi Dunjine pjesme – puni nostalgične tuge i vedrih sjećanja, u kojoj svaki frtalj predstavlja jedno godišnje doba, odnosno, sve zajedno godinu nečega, bilo čega, što bi imalo značiti jedan život koji nas vodi od nastanka do prestanka. To su isto tako i autoričini frtalji, kao što je i put mjeseca od mlađaka do punoga sjaja, pa natrag do nove mladosti i novoga sjaja. Oni su istovremeno i zenit njenog umjetničkog stasanja u kome uspješno prezentira maksimum svoje kreativne zrelosti i u kojoj prepoznamo njenu slobodu, njenu jednostavnost i njenu ljubav.

A ljubav je neobuzdana isto kao i talent. I dok ljubav traje, onda su joj kratka ta četiri frtalja, te četiri mijene, onda joj je kratak i cijeli život, onda joj je kratka i cijela umjetnost. U toj silnoj potrazi za ljubavi, Biljana Knebl pokušava je pronaći u fotografiji, u umjetnosti i u tome uspijeva. Jer na tom svom fotografskom putu hoda sigurnim korakom, slobodno, nesputano, onako kako sama želi, onako kako je to jednom prigodom rekao najpoznatiji svjetski fotograf  Richard Avedon: „.. fotografija je sve ono, što želim reći“. Jer ona svojim fotografijama govori sve, a svojim znalačkim estetskim oblikovanjem, pokreće u nama divne osjećaje, misli, doživljaje, pobuđuje maštu.

Izvrsnim likovnim postavom izložbe pokazuje nam fantastične kolekcije svojih fotografija, prave fotografske bisere, koje ovako oblikovane u fotografske priče, eseje, još više naglašavaju svoje kolorističke i kreativne vrijednosti. Ovdje se u punom svijetlu Biljana potvrđuje kao fini tragalac za motivom, za ljepotom forme, odnosom površina, boja, ona nam otkriva tajne divnih ljudskih portreta i autoportreta, bajkovitih pejzaža i simboliku apstraktnih uradaka. Tu su i djela s onom najnužnijom  kompjuterskom obradom koja su uvijek u funkciji sadržaja i poruke fotografske slike.

Cjeline koje su ovdje pokazane i prikazane u frtaljima, snimljene su u protekle dvije godine na raznim mjestima; prepoznat ćemo motive mora i Zadra, Hvara, Rijeke, Brača…, prepoznat ćemo izletničke krajobraze Zagreba, Hagnja, Kostanja kraj Vrbovca, uhvatit ćemo se u predivnu mrežu Mrežnice, divit ćemo se Toscani, motivima iz Amerike, igrat ćemo se u razigranom luna-parku ili pak s divnim Origami jedrilicama koje plove na valovima mašte, snimljenih u njenom atelijeru, prošetat ćemo zagrebačkim ulicama…

Biljana je osobnost značajnog iskustva u umjetnosti, gdje nas uvijek iznenađuje neobuzdanošću talenta i svestranosti umjetničkog izričaja. Ne samo u fotografiji nego i u slikarstvu, grafičkom dizajnu. Naprosto zato što se talent ne da obuzdati, nego buja u svakom svom elementu onako kako i priroda buja kroz sva četiri frtalja, iz života u život.

I na kraju ćemo se suočiti sa jedinstvenom cjelinom njene umjetnosti, cjeline koju je stekla u bogatom profesionalnom životu, u kojem se susretala sa slikarstvom, književnošću, fotografijom, glazbom. A da bi sve to profesionalno mogla dobro obavljati, morala je svladati sve kompjutorske umjetničke mogućnosti da bi ideju ilustracije ili ideju dizajna mogla prenijeti u jedinstvenu cjelinu. Tu vještinu prepoznavanja kvalitetnih detalja i pravljenja od njih skladne cjeline, Biljana koristi i u svom fotografskom i slikarskom stvaralačkom opusu. Budući da sama obrađuje i oblikuje slike i fotografije u računalu, sama radi i dizajn i grafičku pripremu za tisak svojih kataloga, prospekata, plakata…

A ja sam u ovoj njenoj izložbi prepoznao one vrednote njene umjetnosti, koju najbolje definira jednom davno izrečena tvrdnja, napisana u pjesmi iz Kurala (jedan od najvažnijih oblika klasične Tamil poezije) napisanoj prije gotovo 2500 godina: „Čovjek u koga nema ljubavi uzima sve sebi; čovjek pun ljubavi dat će i svoje kosti drugima.“ Nama je ovom izložbom Biljana Knebl dala sve, dala je ono najvrednije, dala je ljubav, dala nam je svoju umjetnost. Zato njena fotografska postignuća, koja pokazuje na ovoj izložbi zaslužuju sva priznanja, jer je svojim znalačkim izborom fotografija predstavila ono bitno pa i najbolje u svom fotografskom izričaju kojim se potvrđuje kao iznimna i suvremena majstorica umjetničke fotografije.

Vinko Šebrek

Biljana Knebl završila je Školu primijenjenih umjetnosti, smjer grafičke tehnike, u Zagrebu. Dugo godina radila je u izdavačkoj djelatnosti kao likovni urednik, dizajner i grafički urednik. Na poslovima u izdavačkim kućama Mladost, Agenciji za fotodokumentaciju, Hrvatskoj matici iseljenika, Alfi d.d. radila je likovnu opremu i pripremu za tisak slikovnica, knjiga, brošura, kalendara, plakata, reklamnih mapa, kataloga i ostalih tiskanih sredstava propagande na koja je primjenjivala svoja likovna rješenja, ilustracije i fotografije.
Stalni je suradnik hrvatskog društva glazbenih umjetnika, za koje kreira plakate i programe za koncerte, a radi i likovnu opremu nosača zvuka za Višnju Mažuran, Ljubomira Gašparovića, Dunju Knebl i druge glazbenike.
Bavi se slikanjem i crtanjem u raznim tehnikama, fotografijom, ilustracijom, kaligrafijom. Izlagala je svoje radove (slike, kolaži, dizajn, fotografije) na više samostalnih i skupnih izložbi u galerijama, knjižnicama i drugim izložbenim prostorima te sudjelovala na nekoliko likovnih kolonija.
U mladosti je živjela nekoliko godina u SAD, kasnije u Indoneziji, a proputovala je i veći dio Europe od tada do danas. Iskustva i doživljaji s tih putovanja i boravaka u drugim sredinama svakako imaju utjecaj na njezin kreativni izričaj.
Fotografijom se bavi od srednje škole, aktivnije od 2008., kada postaje članicom Fotokluba Zagreb. Od tada redovito sudjeluje na klupskim i drugim žiriranim, kao i međunarodnim izložbama fotografije. Na spomenute izložbe prihvaćeno joj je u tom periodu oko 120 fotografija te je za neke primila nagrade i pohvale. Na žirirane izložbe FIAP-a do sada joj je primljeno 20 fotografija. Za neke izložbe u Fotoklubu Zagreb radila je likovnu opremu i pripremu za tisak kataloga, plakata i pozivnica. Od 2008. do danas imala je četiri samostalne izložbe fotografija, a veći broj zajedno s kolegama, članovima Fotokluba Zagreb, u raznim galerijskim prostorima u Zagrebu i okolnim mjestima.

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros