Skip to content

ZDENKA POZAIĆ

Glazbene impresije – 9. 4. – 8. 5. 2018.

Glazbene impresije

Zdenka Pozaić jedna je od umjetnica čiji je grafički opus u cjelini, kroz sinestezijski aspekt djela, u velikoj mjeri posvećen i inspiriran klasičnom glazbom. Ona, međutim, ne pripada umjetnicima koji u ateljeu slušaju glazbu kao zvučnu kulisu dok rade ili koja ih opušta, već pripada Adornovom tzv. ekspertu, idealnom slušatelju koji u potpunosti prihvaća i čuje glazbeno djelo kao “homogeno jedinstvo u kojemu se cijeli sadržaj pretvara u oblik s harmonijskim i ritamskim suprotnostima, melodijskom linijom, slijedom tonaliteta i modulacija, shvaćajući muzičku misao” (Adorno). Kao umjetnica koja se bavi grafikom, dakle, razvijene svijesti o postupnosti umjetničkog procesa, Zdenka Pozaić glazbi prilazi na jednak način: svjesna je stvaralačkog procesa u djelima svih glazbenika koje sluša i koji su joj bliski. Ona u takvom pristupu glazbi tehničke elemente glazbene forme ne dijeli od emocionalne i idejne supstancije djela, i ne da se zavesti povijesno-glazbenom “veličinom” kompozitora ili nekim drugim dopadljivim elementom djela.

Grafički svijet Zdenke Pozaić iznimno je stilski i rukopisno prepoznatljiv, definiran i bez velikih stilskih oscilacija, no uvijek otvoren novim inventivnim mogućnostima. Do danas ostavši gotovo manifestno izvan likovnih trendova, grupa ili tendencija, Zdenka Pozaić ostvarila je autoreferencijalan umjetnički stil posvećen tzv. intimističkim, malim temama vezanima najčešće uz prirodu, koji se povremeno – u zadnjih nekoliko godina sve više – otvara i prema sakralno-duhovnim temama i motivima. Raniji nadrealistički impulsi vremenom su se transformirali u delikatni izričaj lirske i kolorističke apstrakcije, gdje simbolično značenje boja u potpunosti daje završni pečat njezinim grafičkim listovima. Rijedak senzibilitet umjetnice za vrste papira, reljefnost i plasticitet otiska te eksperimentiranje s nizanjem dubinskih planova, vertikalnom perspektivom, ali i perspektivnim skraćenjima jedinstveni su u recentnoj hrvatskoj grafici. Posebna su dionica grafika Zdenke Pozaić nepravilno obrađene drvorezne i linorezne matrice pomoću kojih dobiva maštovite teksture rahlih, crtičastih, transparentnih, odnosno, punih, bojom zasićenih i jednoličnih nanosa materije. Upravo ta karakteristična transparentna slojevitost umjetničina grafičkog otiska, uz kombinacije vrlo specifičnih zasićenih, tercijarnih i komplementarnih tonova zamiješanih boja, ovaj grafički svijet uvjerljivo približava nepatvorenim ontološkim i kozmološkim dimenzijama stvarnosti, gdje priroda i glazba često funkcioniraju kao put približavanju božanskoj razini svijeta.

Zato su njezine serije drvoreza i linoreza u boji posvećene Mozartu, Chopinu, Lisztu, Ravelu, Hačaturjanu, Martinůu i Satieu likovno svjedočanstvo o duboko proživljenoj sinesteziji, na tragu drevnih znanja o povezanosti svakog glazbenog tona ljestvice s određenom nijansom/frekvencijom boje. Ona intuitivno osjeća i vidi boje u jednom glazbenom djelu, a kontrapunktiranje slojeva na otisku odgovara dinamičko-harmonijskom razvoju unutrašnje forme – ali i glavne melodije ili glazbene teme jedne kompozicije. Kontemplativnost i meditativnost umjetničkog creda Zdenke Pozaić pronašli su idealnu nadopunu u glazbenim djelima, gdje tonske nijanse otisaka djeluju na promatrača poput kromoterapije i audioterapije. Kroz grafičke partiture Zdenke Pozaić dobar poznavatelj opusa odabranih kompozitora zaista može vidjeti i čuti njihovu glazbu.

Iva Körbler

Popis izloženih radova:
1. Hommage à Mozart I – V, 2006., drvorez u boji/papir, 17×15 cm
2. Hommage à Éric Satie I – X, 2007., drvorez, linorez u boji/papir, 53×44 cm
3. Chopin (Biblioteka Kajdanka), 2010., linorez u boji/papir, 21×26 cm
4. Franz Liszt (Biblioteka Kajdanka), 2011., linorez u boji/papir, 21×27 cm
5. Simfonija boja za Bohuslava Martinůa I – III, 2014., drvorez, linorez u boji/papir, 57×46 cm
6. Maurice Ravel, Igra vode, 2016., drvorez, linorez u boji/papir, 80×52 cm
7. Éric Satie, 3 Gnossiennes, 2016., drvorez, linorez u boji/papir, 79×54 cm
8. Bohuslav Martinů, Leptiri i rajske ptice, 2016., drvorez, linorez u boji/papir, 81x57cm
9. Aram Hačaturjan, Ples sa sabljama 1., 2016., linorez u boji/papir, 82×61 cm
10. Aram Hačaturjan, Ples sa sabljama 2., 2016., linorez u boji/papir, 82×61 cm

Zdenka Pozaić (Čazma, 1940.); Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, Grafički odjel, završila je 1960., a 1966. godine diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi profesora Alberta Kinerta. Godine 1968. završila je Specijalku za grafiku profesora Marijana Detonija.
Od 1964. do 1969. godine boravi po dva do pet mjeseci godišnje u Engleskoj (Richmond, Windsor, London) i putuje tom zemljom te Škotskom i Irskom. U Victorijinu i Albertovu muzeju prvi se put susreće s japanskom grafikom, što je potiče i inspirira za osobna istraživanja u tehnikama drvoreza i linoreza. Početkom devedesetih godina prošlog stoljeća počinje raditi reljefe u drvu i keramici, a 1995./1996. godine okušala se u slikanju na emajlu.
Imala je više od sedamdeset samostalnih izložbi (Zagreb, Erlangen, Zürich, Osor, Pula, Labin, Brseć, Rijeka, Osijek, Split, Zabok, Dubrovnik, Ljubljana, Bonn, Suwalki, Prag) i sudjelovala na više od 300 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (Njemačka, Italija, Francuska, Kanada, Poljska, Češka, Slovačka, Portugal, Južna Koreja, Irska, Mađarska, Nizozemska, Ukrajina, Bugarska, Litva, Turska, Rumunjska, Indija, Australija, Švedska, Španjolska, Egipat, Kina, Iran, Indonezija, Bjelorusija, Slovenija, Belgija, Bosna i Hercegovina).
Radovi joj se nalaze u fundusima više muzeja, galerija i grafičkih zbirki u zemlji (NSK Zagreb, Kabinet grafike HAZU Zagreb, Moderna galerija Zagreb, Galerija Branka Ružića Slavonski Brod, Muzej Moslavine Kutina, Gradski muzej Bjelovar) te u Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj, Francuskoj, Bugarskoj i dr.
Dobitnica je više nagrada i priznanja za grafiku i Ex libris u Hrvatskoj i svijetu (Češka, Italija, Bugarska), među kojima Nagrade žirija 5. Hrvatskog trijenala grafike Kabineta grafike HAZU (2009.). Dobitnica je odličja Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića (1999.). Članica je HDLU-a Zagreb, ULUPUH-a i počasna članica varaždinskog Kerameikona.
Godine 2012. objavljena joj je monografija u nakladi art magazina Kontura, autorâ Ive Körbler i Tonka Maroevića.
Objavila je šest pjesničko-grafičkih mapa i četrdeset osam naslova u bibliofilskoj ediciji Riječ i slika. Pokrenula je Biblioteku DUB u kojoj objavljuje primjere iz davnije povijesti hrvatskog pjesništva (Marko Marulić, Ivo Vojnović), Biblioteku Pjesnici u kojoj je objavila pjesničko-grafičke mape: Češka/Deset pjesnika, Dragutin Tadijanović/Deset pjesama, Italija/Deset pjesnika, Hrvatska/Deset pjesnika, zatim Biblioteku Pjesnik s 11 pjesama Vaclava Havela iz ciklusa Na rubu proljeća, Antuna Šoljana s 10 odabranih pjesama, Vladimira Holana Noć s Hamletom te najnoviju Biblioteku Kajdanka: Luko Paljetak/Zdenka Pozaić – Chopin, Luko Paljetak/Zdenka Pozaić – Franz Liszt, Richard Wagner/Zdenka Pozaić – Wagner i Zvonimir Mrkonjić/Zdenka Pozaić – Mozart.

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros