Skip to content

KSENIJA ŠPANEC

Preobrazba – 16. 4. – 4. 5. 2018.

The Uncanny

U svojem eseju The Uncanny (1919.), baveći se pojmom “uncanny” (koji se odnosi na nešto poznato na neobičan način, jezovito i tajanstveno), Freud spominje tezu njemačkog psihijatra Jentscha, koji je “uncanny” definirao kao ono što u promatraču izaziva sumnju je li živo biće pred njim istinski živo, odnosno, može li neživ objekt koji se nalazi pred njim, zapravo biti živ. Jentsch kao primjer uzima voštane figure, lutke i automatone. “Uncanny” je primordijalan osjećaj koji u nama izazivaju predmeti, biljke, bića, osobe i situacije koje, moglo bi se reći, balansiraju na granici (svjetova) koje je nemoguće dokučiti i u sebi kriju nama nedokučivu mistiku. Činjenica da nešto ne pripada niti u jednu znanu kategoriju, istodobno donosi nelagodu i neutaživu znatiželju za odgovorima na koje ne možemo odgovoriti. Otprilike takav osjećaj u promatraču izazivaju fotografije Ksenije Španec na kojima se autorica bavi biljnim motivima, prikazuje oblike u rubnim stanjima preobrazbe, bilo onima koja vode u propadanje, bilo onima koja vode u buđenje i cvjetanje. Fotografkinja, već dugi niz godina, ustraje u prikazivanju biljnoga svijeta, no, dok se u prethodnoj seriji Il Giardino (Vrt) bavila isključivo cvjetnim motivima, u novoj seriji fotografija manjega formata, svoj fotografski svijet proširuje na motive lišća, odnosno gljiva koje svojom karakteristikom heterotrofnosti (živa bića između biljaka i životinja), mogu poslužiti kao izvrstan primjer”uncanny” motiva. Proces nastajanja fotografija jednak je onome u prethodnoj seriji. Autorica se koristi analognom kamerom i crno-bijelim filmom, odnosno tehnikom iscrtavanja svjetlom. Motiv fotografira u potpunom mraku i osvjetljuje samo neke njegove dijelove, ponekad koristeći se i višestrukom ekspozicijom koja joj omogućava eksperimentiranje s odrazima motiva, tako da oni poprimaju nove, udvostručene forme. Ponovno se javlja taj osjećaj, nešto je izvan našega znanja i percepcije, zrcalnom slikom “pomaknuto” i u metaforičkom i u doslovnom smislu… Tim putem treba ići kad se promatraju ove fotografije. U njima tražiti “ono drugo”, izbrisati sva znanja, činjenice i kategorizacije. Pristupiti izložbi zamalo kao “tabula rasa”, kako bi nam se percepcija možda proširila, odvela nas nekamo izvan nama poznatih značenja i oblika.

Neva Lukić

Preobrazba

“Moj “Vrt” proživljava “Preobrazbu”. Iako je već u “Vrtu” bilo naznaka promjena, ipak je on sjajio svojim posebnim svjetlom, skrivao se u sjenama, budio znatiželju igrom svjetla i tame, privlačio tajanstvenošću i senzualnošću.

“Preobrazba” ga zatiče spremnog. Vrt ne žali za bujnošću i ljepotom, već se prepušta i uživa u novim perspektivama i emocijama te pokušava ispričati priču o vremenu. Onom istom vremenu koje sipi kroz prste, poput pijeska, upravo u trenutku kad se granice spoznaja pomiču, ohrabrene prošlošću i neopterećene budućnošću. Logika ne postoji, ustupa mjesto mašti. Realnost se skriva u tami i iz nje izranja promijenjena. Nitko više nema ništa za izgubiti. Sve je gotovo i sve tek počinje.

Vrijeme nam uzima sjaj, vraća nas sebi samima.

Fotografije koje predstavljam na izložbi naziva “Preobrazba”, nastale su tijekom 2016. i početkom 2018. godine. Nisam se ograničavala samo na cvjetne motive, već sam koristila i suho lišće, gljive, povrće itd. Printeve sam izradila sama, u svojoj tamnoj komori, na Fomabrom Variant papiru, ali djelomično i na Efkebrom papiru, kojem je rok trajanja odavno prošao.

Samostalna izrada fotografija za mene je bio velik izazov, jer nisam imala ranijih iskustava s radom u tamnoj komori.”

Ksenija Španec

Ksenija Španec rođena je 1966. u Zagrebu. Završila je srednju turističku školu. Fotografijom se bavi od 2005. godine. Članicom Fotokluba Zagreb postaje 2007. godine, gdje na klupskim izložbama osvaja brojne nagrade. Na početku bavljenja fotografijom koristi digitalni fotoaparat. U kasnijem radu uglavnom koristi analogne fotoaparate lajka i srednjeg formata te crno-bijeli film. Od početka 2018. godine prvi put samostalno izrađuje svoje printeve u tamnoj komori. Sve fotografske tehnike svladala je samostalno, učeći iz knjiga i s Weba. Od 2012. godine je članica fotografske udruge “Kadar36″.

Izložbe:
2012. Samostalna izložba u predvorju Galerije Vladimir Filakovac (Fotogalerija Dubrava), Zagreb
2013. Skupna izložba u galeriji Modulor u Zagrebu, u povodu Svjetskog dana plesa
2015. Izložba u “Amiro Art and Found gallery”, St. Augustine, Florida, Sjedinjene Američke Države
2015. Samostalna izložba, Montechiarugolo, Italija
2016. Skupne izložbe u Argentini i Velikoj Britaniji
2017. Samostalna izložba u klubu “Botaničar”
2017. Skupna izložba u Meksiku u sklopu festivala fotografije “FotoMexico”, u galeriji Liliput
2017. Skupna izložba u Istanbulu, u The Photographers Gallery Istanbul, Turska

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros